Sesi ulang kaji Asas BA – Fi’l Madhi (الفعل الماضي)

logo-sesi-ulangkaji-full

Saya percaya, kebanyakan yang mengikuti blog saya adalah daripada kalangan mereka yang belajar dan pernah belajar bahasa Arab.

Kerana, ilmu Nahu ini tak dikenali kecuali setelah masuk melalui pintu bahasa Arab. Itu yang buat saya yakin, pembaca blog ini daripada kalangan mereka yang mengambil bahasa Arab sebagai salah satu subjek pembelajaran.


Oh sebelum tu, anda penuntut ilmu bahasa Arab yang ada pengalaman ngeri dengan Nahu? Meh baca manifesto saya dulu. Mesej saya dalam manifesto tu jelas – NAHU TAK SUSAH :D.


Ok, sebelum saya berkongsi tentang perbahasa detail berkaitan ilmu Nahu, saya bercadang untuk membuat sesi ulang kaji terlebih dahulu. Kerana ilmu Nahu adalah ilmu lanjutan daripada asas bahasa Arab.

So, takut terlajak tak faham sebab tiba-tiba terjun masuk kolam ilmu Nahu, elok kita main kat benteng kolam tu dulu.


SESI PERTAMA ULANG KAJI ASAS

Untuk sesi pertama ni, saya akan buat sesi ulangkaji berkaitan Fi’l. Dan dalam post ni – fokus saya pada Fi’l Madhi.

Sebagai mukadddimah :

Fi’l ni rasanya dah sedia maklum

  • Salah satu daripada jenis kalimah. (Kalimah ada 3 jenis : Ism, Fi’l dan Harf)
  • Fi’l maksunya perbuatan.
  • Dari sudut waktu, Fi’l terbahagi kepada tiga jenis : Madhi, Mudhori’ dan Amr.

Saya yakin anda tahu apa itu Fi’l. (Kalau tak tahu Fi’l tu apa, tulis di bahagian komen. Nanti saya ulas)

Jadi kita teruskan ke Fi’l Madhi.

Tapi saya taknak tulis di sini, sebab nanti jadi panjang. Oleh itu, saya dah sediakan slide ebook yang baru saya buat semalam. Boleh download di bawah :

Slide eBook :

MEMAHAMI FI’L MADHI

kulit-memahami-fil-mahdi-cintanahu-wordpress

PESANAN PENTING!

  • Fi’l Madhi sangat penting untuk difahami, sebab ia asas kepada pecahan Fi’l lain. 
  • Tasrif Fi’l Madhi wajib dihafal dan diulang-ulang sehingga kuat diingatan. 

*Perhatian :pada latihan 1 dalam slide tersebut ada sedikit ralat. Pada bahagian هن , tasrif fi’l yang betul adalah  ضربن. 

Jika anda selesai membacanya, dan ada perkara yang masih tidak jelas, boleh tuliskan di bahagian komen kemusykilan anda.

Kalau anda malu, boleh email saya di kalghari07@gmail.com atau whatsapp saya di 011-12208980

Jika anda inginkan ulasan tambahan, boleh maklumkan kepada saya, saya akan sediakan. Insya Allah.


Boleh teruskan lagi?? Jom kita fahami pula Fi’l Mudhori’. Klik sini :

Memahami Fi’l Mudhori’

3 thoughts on “Sesi ulang kaji Asas BA – Fi’l Madhi (الفعل الماضي)

  1. Fatin says:

    Assalamu’alaikum Ustaz. Mohon maaf Ustaz. Saya ingin bertanya, dalam slide ebook yang Ustaz berikan, merujuk kepada Latihan 1 (Fi’il Madhi).

    Fi’il Madhi bagi dhoroba (Mohon maaf Ustaz, saya tiada keyboard perkataan Arab),
    bagi dhomir hunna (jama’-perempuan yang telah memukul) adalah dhorobna (yang telah sedia tertulis di slide ebook).

    Maaf Ustaz.. pertanyaan saya, adakah dhorobna (dengan alif) dengan dhorobna (tiada alif di sambungkan dengan huruf nun) sama maksudnya dan bagaimana ejaannya berbeza Ustaz?

    mohon maaf Ustaz. Jazakallahu khairan kathira.

    Like

Leave a Reply

