Soalan : Di mana kedudukan ilmu Nahu dalam ilmu-ilmu Islam?

Soalan : Di mana kedudukan ilmu Nahu di antara ilmu-ilmu Islam yang lain?

Jawapan :

Saya ringkaskan kepada berikut.

Ilmu dalam pengajian syariat Islam (yang berkaitan al-Quran dan Hadith) terbahagi kepada 3 bahagian besar.

  • Ilmu Maqasid
  • Ilmu Masadir
  • Ilmu Alat

Di bawah setiap ilmu besar ini ada cabang-cabang ilmu yang lain.

Antara cabang ILMU MAQASID :

  • Ilmu Tauhid 
  • Ilmu Fekah
  • Ilmu Akhlak

Setiap 3 cabang ni ada lagi cabang-cabang ilmu lagi.

Antara cabang ILMU MASADIR :

  • Ilmu Ulum Quran
  • Ilmu Tafsir Quran
  • Ilmu Tajwid
  • Ilmu Qiraat
  • Ilmu Ulum Hadith
  • Ilmu Sanad
  • Ilmu Jarh wa Ta’dil
  • Dan lain²

Antara cabang ILMU ALAT

  • Ilmu Mantiq
  • Ilmu Bahasa Arab

Tentang ilmu Nahu pula, kedudukannya di bawah ilmu Bahasa Arab. Tapi bukan ilmu Nahu sahaja yang ada di bawah “payung perbahasan” Bahasa Arab. Cabang Ilmu Bahasa Arab itu ada banyak. Antaranya :

  • Ilmu Aswat 
  • Ilmu Sorf
  • Ilmu Nahu 
  • Ilmu I’rab
  • Ilmu Bayan
  • Ilmu Badi’
  • Ilmu Ma’ani
  • Ilmu Dilalah
  • Ilmu Wad’ (وضع)
  • Ilmu Lahjah
  • Ilmu Fiqh Lughah

Bagi setiap cabang ilmu yang ada ini, ada perbahasan khusus dan bidang kajian masing². Terlalu besar untuk ditulis di ruang kecil ini. 

Semua kajian dan perbahasan dalam setiap cabang-cabang ilmu ini sangat menarik dan menyeronokkan sehingga menjadikan seorang pencinta ilmu tak pernah puas dan tak mahu berhenti belajar.

Dan kata Ulama, seseorang yang memiliki peta ilmu dalam kepalanya, mampu menjadikannya malu untuk mengaku alim dan berbesar diri kerana dia tahu masih banyak yang belum dia tahu. 

Dan menyebabkan dia sangat menghormati ilmu ulama dan orang lain kerana tahu susahnya keadaan mengaji ilmu.

Dan dia tahu dia takkan pernah mampu berdiri sendiri dalam bidang ilmu bahkan sangat berharap kepada bantuan untuk memahami ilmu.

Tapi itu baru pengajian syariat Islam, masih ada lagi ilmu-ilmu lain seperti ilmu sejarah, ilmu psikologi, ilmu sains, ilmu geografi, dll yang tetap juga diperlukan dan digunakan dalam sebahagian besar perbahasan ilmu syariat Islam. 

P/s : betul ke orang kata belajar bahasa Arab semata² dah boleh faham al-Quran dan Hadith?? 

Ajaib kan kalau ada orang perjuangkan statement tu.. ??

P/s : kepada para alim yang membaca post ini, sebarang kesalahan yang ada dalam tulisan ini, mohon betulkan saya. 

Boleh email saya di kalghari07@gmail.com atau whatsapp saya di 011-1220 8980.

Maafkan saya jika ada kekurangan dan salah adab daripada saya dalam tulisan ini.

Soalan : Bagaimana kita tahu suatu kalimah itu Ism muannas?

Soalan : Bagaimana cara kita tahu suatu kalimah itu ism muannas?

Jawapan :

Muannas itu salah satu jantina bagi kalimah bahasa Arab. Muannas merujuk kepada kalimah yang berjantina perempuan@betina yang mana ia bukan lelaki@jantan.

Cara paling asas untuk kita mengetahui dan menghukumkan suatu kalimah itu ism muannas adalah dengan melihat kepada makna dan jantinanya secara hakiki.

Selain itu, ulama bahasa Arab ada senaraikan beberapa alamat@tanda sampingan untuk ism muannas. 

  • Ta Marbutah (ة) di hujung kalimah seperti فاطمة 
  • Alif Maqsurah di hujung kalimah seperti بشرى
  • Alif Mamdudah di hujung kalimah seperti أسماء

Namun tiga tanda ini tidaklah muktamad menunjukkan suatu kalimah itu ism muannas. 

Ada kalimah yang tidak memiliki tanda ini tapi masih ism muannas seperti زينب dan هند

Dan ada kalimah yang memiliki tanda ini tapi ia ism muzakkar (lelaki atau jantan) seperti طلحة.

Soalan : Boleh tunjukkan step by step cara i’rab ayat جاء زيد ?

Soalan : Boleh tunjukkan cara step by step i’rab ayat → جاء زيد ?

Jawapan :l”l

  • Apabila kita ingin i’rab suatu ayat, perkara pertama yang perlu kita perhatikan adalah jenis ayat tersebut, sama ada jumlah ismiyyah atau jumlah fi’liyyah. 
  • Ayat (جاء زيد) itu dimulai dengan جاء. Kalimah جاء daripada jenis Fi’l Madhi. Maknanya ayat (جاء زيد) itu daripada jenis Jumlah Fi’liyyah.
  • Setelah kita perolehi jenis ayat, kita kembali kepada kaedah Nahu tentang rukun asas yang digunakan untuk membina ayat. Rukun asas bagi jumlah fi’liyyah adalah (Fi’l + Fa’il)
  • Jadi kita perhatikan kepada ayat (جاء زيد) dan cari 2 rukun asas tadi. Jadi kita teliti satu². جاء itu daripada jenis Fi’l. Maka secara mudahnya زيد itu Fa’il. Kerana kedudukan Fa’il selalunya selepas Fi’l.
  • Selepas kita dapat kedudukan rukun asas dalam ayat (جاء زيد) baru boleh kita mula mengi’rab.

جاء — فعل ماض مبني على الفتح

زيد — فاعل مرفوع وعلامة رفعه ضمة ضمة ظاهرة في آخره 

Soalan : Ada berapa bahagian “khobar” sebenarnya?

Soalan : Jumlah Ismiyyah terdiri daripada Mubtada’ dan Khobar. Tapi Khobar ni ada banyak jenis kan? Ada berapa banyak bahagian Khobar sebenarnya?

Jawapan

Secara asasnya, Khobar dalam perbahasan Nahu terbahagi kepada 2 bahagian. Iaitu :

  • Khobar Mufrad 
  • Khobar Jumlah

Akan tetapi Khobar Jumlah terbahagi kepada 3, iaitu :

  • Khobar Jumlah Ismiyyah
  • Khobar Jumlah Fi’liyyah
  • Khobar Syibh Jumlah 

Jadi kesimpulannya Khobar ada 4 jenis semuanya.

Untuk lebih mudah faham, kita lihat contoh

  • Khobar Mufrad

 الطالبُ جديدٌ

  • Khobar Jumlah Ismiyyah

الطالبُ كتابُهُ جديدٌ 

  • Khobar Jumlah Fi’liyyah

الطالبُ نام

الطالبُ نام أبوه

  • Khobar Syibh Jumlah

الطالبُ في الفصلِ

الطالب أمام الفصل

Qawaid Asas Bahasa Arab

(Rujukan : Mabadai’ Durus Arabiyyah Syeikh Muhammad Muhyiddin Abd Hamid)
======================

الكلمة لفظ مفرد يدل على معنى

Kalimah : Lafaz Mufrad yang menunjukkan kepada suatu makna

الكلام هو الجملة المفيدة فائدة تامة ولا بد أن يكون مركبا من كلمتين فأكثر

Kalam : Ayat yang difahami dengan lengkap maksudnya dan menjadi kemestian ia tersusun daripada dua kalimah atau lebih

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الأزمنة ثلاثة: ماض وحاضر ومستقبل

Waktu (Zaman) itu 3 bahagian  : telah berlalu, sekarang dan akan datang

الزمان الماضي هو الوقت الذي مضى وانقضى قبل زمان التكلم

Zaman Madhi : zaman yang telah berlalu dan telah selesai berlaku pada waktu ia diceritakan 

الزمان الحاضر هو الوقت الذي يحصل الكلام فيه

Zaman Hadir : zaman yang sedang diceritakan.

الزمان المستقبل هو الوقت الذي يأتي بعد وقت التكلم

Zaman Mustaqbal : zaman yang akan berlaku setelah ia diceritakan 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الكلمة تنقسم إلى ثلاثة أقسام: اسم وفعل وحرف

Kalimah itu terbahagi kepada 3 bahagian : Ism, Fi’l, Harf

الاسم: كل كلمة يسمى بها انسان او حيوان أو جماد أو أي شيء آخر سواء كنّا نشاهده أو نتصوره بالفعل

Ism : setiap kalimah yang dinamakan dengannya oleh manusia, haiwan, perkara jamad (benda x bernyawa seperti bangunan), atau selainnya sama ada kita boleh melihatnya atau menggambarkannya dengan perbuatan.

الفعل: كل كلمة دلت على حصول شيء في زمن من الأزمنة الثلاثة الماضي والحاضر والمستقبل

Fi’l : Setiap kalimah yang menunjukkan kepada berlakunya sesuatu pada salah satu daripada 3 jenis waktu : madhi (telah berlaku), hadhir (sedang berlaku) dan mustaqbal (masa hadapan)

الحرف: كل كلمة لا يظهر معناها في نفسها، ويظهر معناها إذا انضم غيرها إليها

Harf : Setiap kalimah yang tidak terzahir maknanya dengan dirinya sendiri. Ia akan menunjukkan makna yang ada pada dirinya jika dikumpulkan dengan yang lain (Ism dan Fi’l).

 #cintanahu #sukabahasaarab

Buku Asas Nahu : Faraid Lu’luiyyah Fi Qawaid Nahwiyyah

Baru ni, ada seorang pelajar bertanya² tentang kaedah Nahu. Dari gaya dia bertanya memang nampak tekun belajar. Dan dia sendiri mengaku yang dia berminat utk mendalami ilmu Nahu. 

Cuma dia ada mengadu, walaupun sudah beberapa tempoh belajar, ada masalah untuk menguasai point-point penting dalam perbahasan Nahu walaupun asas. Sbb tak tahu nak fokus yang mana. 

Jadi utk keluar drp masalah itu, dia berusaha utk cari buku yang boleh dia pegang sebagai rujukan asas. Buku asas yang boleh dibuat silibus utk belajar berguru, dan boleh dibuat ulangkaji secara bersendirian. 

Jadi dia sebut beberapa buah buku yang dia dah beli. Ada beberapa yang dia minat dan merasa mudah. Cuma dia ingin tahu jika ada buku lain yang boleh bantu dia utk fokus kepada point penting yang lebih tersusun. 

Kebetulan sy ada simpan pdf buku الفرائد اللؤلؤية jadi saya tunjuk pada dia. Saya terang sikit-sikit kelebihan buku ni. 

Antaranya disusun dalam bentuk Q&A. Lepastu jawapannya simple dan sgt fokus kpd point penting. Sgt tersusun dan sangat membantu utk seseorang yg baru belajar Nahu dan seseorang yang nak perkemaskan peta ilmu Nahu dalam mindanya.

Selepas dia tengok pdf tersebut, dia sangat gembira kerana ia memang mudah dan membantu. Walaupun dia tidaklah begitu cekap dalam memahami teks, tapi bagi dia buku tersebut tidaklah susah kalau dibaca sendirian. 

Cuma katanya, buku tersebut dalam terbitan lama. Agak susah utk di baca bagi sesetengah ayat. 

Jadi utk membantu dia, saya cuba utk salin semula buku tersebut. dan saya jadikan usaha menyalin semula kitab الفرائد الؤلؤية ini sebagai projek kecil saya pada waktu ni.

Atas ni muka surat pertama salinan baru. Setakat ni saya dah siapkan 7 topik. InsyaAllah akan update lagi.

Dan untuk menyebar luaskan manfaat buku ini, saya akan kongsikan kepada sesiapa sahaja yang berminat. 

Cuma saya buat sikit² jadi saya akan update dari semasa ke semasa. Jika siap salinan bab baru, saya akan update. 

Boleh email saya di kalghari07@gmail.com atau whatsapp saya di 011-12208980. 

#cintanahu #belajarsimple #bukunahumudah #projekbuku #sukabahasaarab #bantupeminatnahu

5 cara untuk Mahasiswa menguasai Kaedah Nahu dan I’rab.

Sepanjang pengalaman di IPT sebagai pelajar dan pengajar, tak salah kalau saya katakan, Mahasiswa perlu mempersiapkan diri dengan persiapan yang sangat besar untuk menguasai ilmu Nahu dan I’rab.

Alasannya kerana mereka akan berdepan dengan beberapa kekangan :

  1. Pembelajaran Nahu di IPT kebiasaannya berteraskan silibus. Dan silibus kebiasaannya “dikejar” yang menyebabkan sesi pembelajaran berjalan sangat laju.
  2. Disebabkan adanya bahagian pemarkahan “carrymark” maka bukan sepanjang semester dipenuhi dengan sesi pembelajaran. Ia perlu dibahagikan dengan sesi pengenalan subjek, sesi discussion, sesi presentation. Ini semua untuk memenuhi keperluan permarkahan.
  3. Dan daripada cabaran terbesar pembelajaran di UNIVERSITI adalah Mahasiswa perlu mengekalkan momentum diri – mereka perlu kekal fokus, positif, dan bergerak pantas. Hampir-hampir tidak dapat dinafikan dengan keadaan di IPT yang dari segenap sudut akan menarik diri Mahasiswa kepada arah mereka masing-masing (persatuan, perjumpaan, mesyuarat, hiburan, hulurkan bantuan, dll).

Adapun untuk menguasai Nahu, seseorang sangat perlu untuk “berikan” dirinya sepenuhnya kepada Nahu secara berterusan. Kerana ia agak “cemburu” dengan sikap sambil lewa dan ketidaksetiaan. 😀

Oleh itu, saya sangat cadangkan agar seorang Mahasiswa buat 5 cara ini jika mereka benar meminati ilmu Nahu dan ingin menguasai kaedah Nahu dan I’rab.

  • Setting “Goal”

Letak matlamat yang jelas berserta tempoh. Letak matlamat yang memang sangat sangat jelas. Mulakan dengan “big goal”. Kemudian pecahkan kepada 3 “small goal”.

Contohnya :

Big Goal : Kuasai kitab Matan al-Aajurumiyyah.

  • Pilih seseorang yang boleh bantu secara serius untuk capai “GOAL” tadi

Tidak kisah sesiapa. Apa yang penting, orang tersebut memiliki kepakaran dalam ilmu Nahu. Dia boleh beritahu perkara yang penting bagi kita. Dia boleh tunjukkan cara ketika kita keliru. Dia boleh betulkan ketika kita salah. Dia umpama MENTOR kita.

  • Ikuti Daurah, Bengkel dan Kelas Tambahan

Mahasiswa perlu setting secara mingguan atau bulanan untuk mengikuti apa sahaja program berkaitan Nahu dan I’rab. Dalam IPT atau Luar IPT. Bahkan jika tidak ada yang menganjurkan, seeloknya dia sendiri yang anjurkan secara kecil-kecilan.

  • Jadikan 2-3 Kitab Nahu sebagai rujukan wajib.

Merujuk banyak kitab itu bagus sekali, tetapi untuk memudahkan proses pembelajaran adalah “berpegang” dengan beberapa kitab dahulu.

Antara yang bagus untuk dirujuk (jika tanya pada saya) adalah :

  • Matan al-Aajurumiyyah –> sebagai rujukan matan dan istilah penting. Sebaiknya dihafal.
  • Kitab al-Awamil oleh al-Jurjani –> sebagai rujukan kaedah
  • Kitab Jami’ ad-Durus al-Arabiyyah –> sebagai rujukan perbahasan.
  • Menulis nota dan berkongsi

Menulis adalah cara terbaik untuk mengingat dan Berkongsi adalah sesi terbaik untuk menguasai sesuatu perbahasan ilmu. Setelah mempelajari suatu perbahasan, sangat terbaik dibuat GROUP DISCUSSION sesama 2-3 orang lain untuk sesi muzakarah. Ia sangat membantu.

Di kesempatan ini, ini dulu yang saya tulis. Insya Allah, nanti saya tambah lagi insyaALlah. Jika anda ada perkara yang ingin dikongsikan boleh komen di bawah atau emel saya.

Panduan bagi Memahami Matan al-Aajurumiyyah

Dalam blog ini saya sempat menghimpunkan beberapa info berkaitan Matan al-Aajurumiyyah.

Jika anda berminat untuk mengetahui tentangnya, boleh rujuk post ini sahaja. Kerana saya kumpulkan semuanya di sini.


LATAR BELAKANG PENYUSUN

KEISTIMEWAAN KANDUNGAN MATAN al-AAJURUMIYYAH

HIMPUNAN SIRI SYARAHAN DARIPADA MASYAYIKH dan ASATIZAH


Harap ianya bermanfaat.

Jangan lupa kongsikan bersama rakan-rakan anda yang berminat.

Syarah Matan al-Aajurumiyyah – asy Syeikh Ayman al-Akiti

Alhamdulillah, semangat pula saya mengumpulkan syarah Alim Ulama terhadap Matan al-Aajurumiyyah.

Dah ada dua Himpunan siri Syarah Matan al-Aajurumiyyah ini :

Dalam Siri Ketiga ini, saya tak sangka bahawa saya menjumpai rakaman ini. Ia adalah Syarahan yang dibuat oleh guru saya asy-Syeikh Ayman al-Akiti.

Jadi, mustahil saya mensia-siakannya. Bahkan tak sabar pula untuk kongsikan bersama anda.

Cuma perkara yang agak menyedihkan, videonya tak penuh. Ala kulli hal (Walaubagaimanapun) saya tetap mahu kongsikannya. Kerana teringat pesanan para ulama – “Perkara yang tak dapat dibuat semua, jangan pula ditinggalkan semua.” 

Harap dapat dimanfaatkan.

nak baca dan dengar lebih banyak maklumat tentang Matan al-Aajurumiyyah, boleh ke sini –> Panduan untuk memahami Matan al-Aajurumiyyah


 

Video  (18/1/2016)

Video  (19/1/2016)

Video  (21/1/2016)

Video (22/1/2016)

 

Video (25/1/2016)

Video (26/1/2016)

Video (27/1/2016)

Video (28/1/2016)

Video (13/2/2016)


 

nak baca dan dengar lebih banyak maklumat tentang Matan al-Aajurumiyyah, boleh ke sini –> Panduan untuk memahami Matan al-Aajurumiyyah

Syarah Matan al-Ajurumiyyah – al Fadhil Ustaz Afifi Abdullah al-Azhari

Alhamdulillah, siap bahagian Himpunan Siri Pertama untuk Syarah Nazom al-Aajurumiyyah dalam post sebelum ni.

Cuma ia dalam bahasa Arab sepenuhnya oleh Syeikh Muhammad Hasan Uthman. Jadi dalam Himpunan Siri Kedua ni, saya bercadang untuk mengumpulkan syarah yang dibuat dengan bahasa Melayu.

Alhamdulillah, dalam tempoh waktu pusing-pusing di youtube. Allah ketemukan saya dengan Syarah Matan al-Aajurumiyyah yang disyarahkan oleh al-Fadhil Ustaz Afifi Abdullah al-Azhari di Ruwaq Jawi Mesir. 

(Untuk mengikuti pengajian lain di Ruwaq Jawi boleh ke –> SINI)

Harap himpunan Siri Kedua ini boleh anda BOOKMARK kan kerana ia akan sentiasa di UPDATE. Kerana pengajian syarah Matan al-Aajurumiyyah ini masih lagi berjalan di Ruwaq Jawi.

nak baca dan dengar lebih banyak maklumat tentang Matan al-Aajurumiyyah, boleh ke sini –> Panduan untuk memahami Matan al-Aajurumiyyah


Video 1

Video 2

Video 3

Video 4

Video 5

Video 6

Video 7

Video 8

(Tiada)

Video 9


Harap dapat dimanfaatkan. Jangan lupa follow blog ini, bookmark, kongsikan dengan rakan-rakan anda yang berminat untuk mengaji Matan al-Aajurumiyyah.

nak baca dan dengar lebih banyak maklumat tentang Matan al-Aajurumiyyah, boleh ke sini –> Panduan untuk memahami Matan al-Aajurumiyyah