Cuba latihan ini untuk uji kefahaman anda

Mengenal Ism adalah suatu perkara yang wajib dalam belajar Bahasa Arab khususnya dalam proses belajar Nahu.

Mengenal Ism itu termasuk maksudnya boleh membezakannya daripada Fi’l dan Harf.

Jika anda berminat untuk uji kefahaman anda tentang Ism, mari bersama saya buat latihan ini. 😊

Latihan santai² je.

ARAHAN

  • Baca petikan di bawah. Kenalpasti Ism di dalamnya dan keluarkan. Berikan alasan kenapa anda katakan ia Ism.
    • Jika anda ingin berbincang jawapan anda dengan saya, boleh send jawapan tersebut ke email saya : kalghari07@gmail.com.

    InsyaAllah kita boleh sama² ulangkaji

    Selamat mencuba.

    Advertisements

    Video Matan dan Nazm al-Aajurimiyyah

    Anda nak menghafal al-Aajurumiyyah? Meh, saya share dua video berkaitan.

    Matan al-Aajurumiyyah.

    (Video ini bacaan semata tapi pembacanya baca dengan tempat berhenti yang baik. Jadi dapat bantu kita hafal potongan ayat.)

    Nazm al-Aajurumiyyah susunan asy-Syanqiti

    Video ini ada “lagu” jadi boleh bantu kita hafal dengan irama. Mudah sikit.

    Syarah Jurumiyyah (Ustaz Ahmad Rozaini)

    Saya cuba kumpulkan pengajian Nahu yang ada di youtube daripada para asatizah dan pakar Nahu. Sebagai rujukan kita (saya dan peminat ilmu Nahu 😀 ) bersama .

    Sebelum ni ada 3 pengajian yang saya dah kumpulkan. Boleh baca di sini : Panduan bagi Memahami Matan al-Aajurumiyyah

    Insya Allah, untuk siri ini, saya tambah daripada salah seorang asatizah ASWJ iaitu Ustaz Ahmad Rozaini yang syarahkan matan al-Aajurumiyyah. Cuma rakaman yang ada tidak penuh. Walaupun begitu, kita mengambil kaedah : Apa yang tidak dapat diambil kesemuanya, jangan ditinggalkan kesemuanya.

    Baik, ini bahagian rakaman yang ada.

     

    Kelas Online “Praktikal I’rab Jumlah”

    InsyaAllah saya bercadang untuk adakan kelas online untuk berkongsi tentang kaedah yang diajarkan oleh guru saya untuk mengi’rab Jumlah. Cuma saya olah sikit mengikut kefahaman saya.

    Kaedah ini sesuai untuk pelajar Nahu yang ada kerumitan untuk memahami cara mengi’rab. Kalau anda dah lama belajar tapi still tak dapat tangkap cara mengi’rab, mungkin boleh ikut serta kelas ini.

    Cuma, syarat untuk mendaftar kelas online ini :

    • anda mesti sudah menguasai istilah² dan kaedah² asas bahasa Arab seperti ism, fi’l, harf, muzakkar, muannas, mufrad, musanna, jama’, ma’rifah, nakirah, dhomir, ism isyarah, fi’l madhi, mudhari’, amar, huruf jar dan yang berkaitan tajuk asas. Jika anda belum kuasai dan belum pernah belajar tajuk tu, saya tidak sarankan ana mendaftar.
    • Anda ada data internet, email.dan whatsapp.

    Ini antara maklumat berkaitan kelas online yang bakal saya buat :

    Objektif :

    • kenal jumlah ismiyyah & fi’liyyah
    • bina jumlah ismiyyah & fi’liyyah
    • i’rab jumlah ismiyyah dan fi’liyyah

    Bahan

    • Audio “Mengenal jumlah”
    • eBook contoh ayat dan i’rab
    • Video contoh i’rab jumlah ismiyyah dan fi’liyyah

    Yuran :
    RM100 RM30

    Tempoh kelas
    2 April-4 April

    Jika anda berminat untuk mendaftar, boleh whatsapp saya : 011-1220 8980

    3 tangga mesti dilalui oleh penuntut ilmu Nahu

    Beberapa tempoh saya mengajar ilmu Nahu untuk pelajar IPT dan dewasa, ada 2 pattern masalah yang mereka hadapi dapat saya detect.

    1. Kecelaruan kaedah
    2. Kemahiran Asas tidak kukuh

    Ditambah satu lagi cabaran besar buat mereka iaitu “situasi kejar silibus” di tempat pengajian mereka, sangat memberi kesan kepada penguasaan mereka terhadap ilmu Nahu.

    Jadi, saya cadang untuk berkongsi sedikit panduan yang perolehi daripada para guru Nahu saya digabung sedikit dengan pengalaman cetek yang saya lalui dalam mempelajari Nahu.

    3 ANAK TANGGA MESTI DIDAKI

    Bagi saya, setiap penuntut ilmu Nahu yang ingin kuasai Nahu mesti melalui 3 anak tangga satu persatu.

    Mereka tak boleh lompat salah satu daripada anak tangga ini kerana 2 sebab :

    • nanti ada masalah untuk memahami istilah dan kaedah asas yang diperlukan ketika belajar peringkat tinggi.
    • Jika melompat tahap, kebarangkalian untuk berlaku kekeliruan ketika belajar itu tinggi.

    Oleh itu, guru² saya dulu sering berpesan, kalau ada hari tak datang pengajian, sila ulangkaji dengan kawan² yang dah hadir ke kelas tersebut. Kerana tak mahu timbul 2 masalah tadi.

    Baik, apa 3 anak tangga itu?

    3 anak tangga ini merupakan fasa pembelajaran pelajar Nahu.

    FASA 1 : ASAS BAHASA ARAB

    Pada fasa ini, pelajar berkenalan dengan asas bahasa Arab. Beberapa perkara diajarkan pada fasa ini, iaitu :

    • Mengenal huruf pada nama, bentuk, sebutan.
    • Berinteraksi dengan banyak kalimah bahasa Arab. Kebiasaannya, guru akan berikan kamus bergambar atau teks pendek yang diterjemahkan.
    • Berkenalan dengan Istilah dan Kaedah Asas yang penting. Jika di kelas atau bengkel asas cinta Nahu akan fokus tajuk seperti Ism, Fi’l, Huruf, Muzakkar, Muannas, Mufrad, Musanna, Jama’ Muzakkar Salim, Jama’ Muannas Salim, Jama’ Taksir, Nakirah, Ma’rifah, Dhomir, Ism Isyarah, Ism Mausul, Istifham, Fi’l Madhi, Mudhari’, Fi’l Amr, Huruf Jar, dan Huruf Athof.
    • Pada fasa ini, pelajar sangat perlu fokus kepada tajuk² ini dan kuasai ciri² setiap satunya. Latih tubi penting selepas belajar kaedah. Kerana ia mempertajamkan kefahaman. Pelajar juga wajib menghafal banyak kalimah.
    • Bagi saya, “ending” fasa pertama ini apabila pelajar tadi telah masuk kepada perbahasan Mabni dan Mu’rab. Mengenal makna dan ciri² mabni dan mu’rab.

    FASA 2 : ASAS I’RAB

    Fasa kedua adalah fasa peralihan daripada asas Bahasa Arab ke peringkat Kaedah Nahu. Fasa ini penting untuk diberi perhatian. Kerana ia fasa pemantapan ilmu asas yang kita belajar sebelumnya dan juga fasa persiapan sebelum ke peringkat lebih tinggi selepasnya.

    Antara yang diajarkan dalam Fasa ini

    • Ia bermula dengan lanjutan perbahasan Mabni (مبني) dan Mu’rab (معرب). Mengenal makna dan ciri² keduanya.
    • Dikembangkan tajuk fasa ini pada memfokuskan tajuk Mu’rab. Dijelaskan bagi mu’rab itu ada hukumnya. Di sinilah keluar tajuk 4 Hukum I’rab.
    • Perbahasan 4 Hukum I’rab ini dikembangkan lagi dengan dua bahagian bagi setiap hukum iaitu Alamat I’rab dan Mauqi’ I’rab.
    • Pendapat peribadi saya, di fasa ini pelajar wajib menghafal kesemuanya. Apapun cara yang digunakan, mereka wajib menghafal. Mereka perlu juga perbanyakkan berinteraksi dengan teks bahasa Arab yang berbaris untuk mengenal kepelbagaian hukum dan alamat ini.
    • Pengalaman saya mengajar kelas Nahu di IPT, antara kegagalan sebahagian pelajar dalam mengi’rab jumlah kerana mereka tidak menghafal alamat dan hukum mauqi’.
    • Hujung fasa ini adalah setelah mereka diperkenalkan kesemua hukum, alamat dan mauqi’.

    FASA 3 : ASAS JUMLAH

    Fasa ini adalah peringkat menggabungkan pengetahuan yang kita ada dan menggunakannya. Ia akan menggunakan kembali istilah dan kaedah asas yang penting yang telah kita belajar pada 2 fasa sebelum ini.

    Pada fasa ini, pelajar akan mempelajari :

    • Kaedah² memahami jumlah (ayat). Nanti pelajar akan diperkenalkan dengan jenis² Jumlah dan rukun² Jumlah.
    • Di sini juga nanti pelajar kembali diingatkan tentang istilah Mauqi’ Irab yang disentuh pada Fasa kedua. Bezanya, pada fasa ini pelajar diajar tentang perincian mengenal Mauqi’.
    • Setiap Mauqi’ I’rab itu ada syarat dan rukunnya.
    • Dengan mengenal ciri² Mauqi’ barulah pelajar mampu memahami rukun jumlah. Jika mampu mengenal mauqi’ barulah mampu mengi’rab jumlah.
    • Masalah boleh berlaku (dan biasa berlaku) apabila pelajar tidak menguasai perbahasan kaedah. Biasanya tidak mampu i’rab kerana tak mengenal ciri² Mauqi’.
    • Di awal peringkat ini, saya biasanya cadangkan pelajar mengenal 5 jenis istilah dan perbahasannya, iaitu : Mubtada’ , Khabar, Fi’l, Fai’l dan Maf’ul Bih. Kerana semua ini adalah teras (Umdah) bagi binaan ayat.
    • Selanjutnya barulah diperdalamkan yang lain.
    • Tajuk kaedah Nahu ini besar dan luas. Maka pelajar perlu bersabar untuk mendalaminya.

    Ketiga² Fasa ini perlukan guru. Maka pelajar wajib masuk kelas. Setelah belajar wajib ulangkaji dan menghafal kaedah. Latihan tidak boleh ditinggalkan.

    Bahkan yakin saya, yang sebenarnya Nahu itu tidak sesusah disangka jika kita mengikut “track”nya. Disebabkan kita “melompat” bab yang menyebabkan kita gagal faham.

    Saya harap perkongsian ini bermanfaat. Mungkin jika anda belajar dengan para alim yang ada, akan ada perbezaan cara belajar dengan cara saya di atas.

    Dan saya sangat berharap, jika ada yang kurang, mohon teguran dan panduan. Dan saya sangat alu²kan penambahan dan perkongsian daripada anda semua. Kerana saya juga ingin belajar lagi.

    Senarai kitab Nahu untuk kuasai ilmu Nahu

    Semalam saya ada baca sebuah buku yang menyenaraikan buku-buku yang mampu membantu membentuk pemikiran islami, ia umpama bibliografi. Ia telah ditulis oleh Syeikh Ali Juma’ah, bekas mufti mesir.

    Cover Kutub Mukawwanah Lil Fikr

    Selama ini, saya ada impikan untuk mendapatkan senarai buku Nahu yang mesti dibaca untuk menajamkan penguasaan Nahu. Dan Alhamdulillah, Syeikh Ali hafizahullah telah menyenaraikannya.

    Saya tahu pasti ada di kalangan anda yang seperti saya, yang juga mencari-cari senarai buku Nahu yang mesti dibaca, jadi saya ingin kongsikan di sini untuk manfaat bersama. Saya juga nukilkan sebahagian daripada pengenalan kitab yang Syeikh Ali tuliskan bagi setiap buku-buku ini.

    16 BUKU NAHU PENTING UNTUK PENUNUT ILMU

    • Buku 1 : الغرة المخفية في شرح الدره الألفية

    Durrah Alfiyyah

    Alfiyyah Ibn Mu’thi

    Sebuah kitab Syarah ke atas Alfiyyah Ibn Mu’thi. Dikarang oleh Syamsuddin Ahmad bin al-Husain Ibn al-Khabbaz al-Arbali (w 639 H).

    • Buku 2 : ألفية ابن مالك أو الخلاصة

    alfiyahibnmalik

    Salah sebuah manzumah (nazm) dalam ilmu Nahu yang sangat masyhur sebagai salah satu matan Nahu yang diguna dalam pengajian talaqqi. Di dalamnya ada 1002 bait. Disusun oleh al-Imam Muhammad bin Abdullah bin Malik (600w-672 H). Beliau dilahirkan di andalus.

    • Buku 3 : أوضح المسالك إلى ألفية بن مالك

    alfiyahibnmalik

    Antara kitab Syarah Alfiyyah Ibn Malik dan dikatakan ia adalah yang paling masyhur. Dikarang oleh Jamal ad-Din Abu Muhammad Abdullah bin Yusof bin Ahmad yang dikenali dengan Ibn Hisyam al-Ansori (w761 H).

    • Buku 4 : تسهيل الفوائد وتكميل المقاصد

    2906

    Ia merupakan kitab Nahu Sorf, di dalamnya dikumpulkan 80 bab masalah Nahu dan Sorf. Kitab ini telah disyarahkan oleh para ulama sehingga dikumpulkan ada 40 syarah ke atasnya. Ia disusun oleh al-Imam Muhammad bin Abdullah bin Malik (600-672 H).

    • Buku 5 : شرح شافية ابن الحاجب مع شرح شواهده

    capture

    Kitab ( الشافيه ) yang dikarang oleh Ibn al-Hajib ini adalah kitab Sorf. Dan kitab Syarah yang disebutkan di atas adalah kitab yang dikarang oleh Najm ad-Din Muhammad bin al-Hasan ar-Radhi al-Istarabazi (w 686 H). Kitab Syarah ini selain membahaskan sudut Sorf (sebagaimana kitab asal) ia juga memasukkan perbahasan ilmu Imla’.

    • Buku 6 : قطر الندى وبل الصدى

    25d9258225d825b725d825b12b25d825a725d9258425d9258625d825af25d925892b25d9258825d825a825d925842b25d825a725d9258425d825b525d825af25d925892b-2b25d825a725d825a825d

    Karya ini merupakan salah satu daripada matan ringkas dalam ilmu Nahu dan Sorf. Syeikh Ali Juma’ah sebutkan yang kitab ini menyenaraikan qawaid yang diperlukan oleh para murid bahkan sebahagian para alim. Ia dikarang oleh Ibn Hisham (708-761 H) yang juga pengarang Awdoh al-Masalik.

    • Buku 7 : الإعراب عن قواعد الإعراب

    25d825a725d9258425d825a525d825b925d825b125d825a725d825a82b25d825b925d925862b25d9258225d9258825d825a725d825b925d825af2b25d825a725d9258425d825a525d825b925d825b1

    Di antara kitab ringkas yang sangat penting di dalam ilmu Nahu&Sorf. Di dalamnya ada 4 tajuk perbahasan iaitu : Jumlah wa Ahkamuha, al-Jar wa al-Majrur, Tafsir Kalimat yahtaj ilaiha al-Mu’rab dan al-I’barat al-Mustawfah al-Mujizah. Ini juga salah satu karya Ibn Hisham (708-761 H).

    *saya ada tulis tentang kitab ini di sini –>

    • Buku 8 : مغنى اللبيب عن كتب الأعاريب

    d985d8bad986d98a_d8a7d984d984d8a8d98ad8a8_d8b9d986_d983d8aad8a8_d8a7d984d8a3d8b9d8a7d8b1d98ad8a8

    Ia merupakan kitab bertemakan Lughah (Linguistik) yang perbahasannya ke arah Nahu. Kitab yang sangat detail membahaskan tentang adawat dan huruf serta kaedah berkaitan dengannya. Kitab ini juga merupakan kitab karangan Ibn Hisham (708-761 H).

    • Buku 9 : شذور الذهب في معرفة كلام العرب

    00

    Karya ini salah satu matan ringkas berkaitan ilmu Nahu. Menyenaraikan secara menyeluruh bab-bab Nahu dan hukum berkaitan dengannya. Matan ini merupakan matan yang juga disusun oleh Ibn Hisham (708-761 H).

    • Buku 10 : متن الآجرومية

    785ab2f4-6699-4144-9913-c0e31b9bcc55

    Matan al-Aajurumiyyah yang sangat masyhur dalam ilmu Nahu. Ia menyenaraikan secara ringkas jenis-jenis kalam, cara mengi’rab dan membariskannya. Ia ditulis oleh Abu Abdullah Muhammad bin Muhammad bin Daud as-Sonhaji yang lebih dikenali dengan nama Ibn Aajurum (672- 723 H).

    • Buku 11 : التحفة السنية بشرح المقدمة الآجرومية

    g2897

    Ini merupakan salah sebuah kitab Syarah ke atas Matan al-Aajurumiyyah. Syarahannya ringkas namun ibaratnya jelas. Ia dilengkapi dengan soalan-soalan dan latihan-latihan yang membantu penguasaan tajuk. Ia dikarang oleh Muhammad Muhyiddin Abdul Hamid al-Misri (1318-1392 H). Beliau merupakan salah seorang ulama yang mengajar di Masjid al-Azhar. Beliau juga banyak mengarang, mentahqiq dan mensyarahkan kitab-kitab Fiqh, Lughah dan Nahu.

    • Buku 12 : متن الأزهرية

    azhar

    Ini juga salah satu matan ringkas ilmu Nahu. Kitab ini diterima pakai sebagai salah satu silibus penting dalam pengajian Nahu sehingga ia banyak disyarahkan. Penulisnya Syeikh Khalid bin Abdullah bin Abi Bakr bin Muhammad al-Azhari (838-905 H). Beliau dilahirkan di (الصعيد) namun dibesarkan di Kaherah. Beliau banyak mengarang di dalam bidang Qiraat, Lughah dan Nahu.

    • Buku 13 : ملحة الإعراب

    07

    Kitab ini merupakan salah sebuah matan Nazm berkaitan Ilmu Nahu dan Ilmu Lughah. Di dalamnya ada 375 bait. Ia terkenal dengan ayat yang jelas dan juga contoh-contoh yang mudah difahami. Penyusunnya ialah Abu Muhammad al-Qasim bin Ali bin Muhammad bin Uthman al-Hariri (446-516 H). Beliau diiktiraf sebagai salah seorang sasterawan dan juga sejarahwan. Beliau terkenal dengan kitab beliau iaitu “al-Maqamat al-Haririyyah”.

    • Buku 14 : شرح ملحة الإعراب

    d8b4d8b1d8ad-d985d984d8add8a9-d8a7d984d8a5d8b9d8b1d8a7d8a8

    Ini merupakan kitab syarah bagi Nazm Mulhah al-‘Irab yang dikarang oleh penyusunnya sendiri iaitu al-Hariri. Ia menjelaskan setiap makna dan ayat yang ada pada bait tersebut.

    • Buku 15 : لامية الأفعال

    original_15668

    Ini salah satu Nazm dalam ilmu Sorf. Ia menumpukan tasrif Fi’l. Pengarangnya adalah Ibn Malik, yang juga mengarang Nazm Nahu yang terkenal iaitu Alfiyyah. Beliau mengkhususkan Nazm Lamiyyah al-Af’al untuk ilmu Sorf manakala Alfiyyah untuk ilmu Nahu.

    • Buku 16 : الممتع الكبير في التصريف

    1qi0xjcp_ndnhelhhyzprxxwuhgw5tvyw

    Kitab terakhir ini juga salah satu daripada karya yang berkaitan ilmu Sorf dengan gaya bahasa yang mudah dan tidak rumit. Kitab ini menyenaraikan tajuk-tajuk penting dalam ilmu Sorf yang sangat diperlukan oleh penuntut ilmu dan juga boleh dijadikan rujukan oleh Bahith (pengkaji). Ia ditulis oleh Abu al-Hasan Ali bin Mu’min bin Muhammad yang lebih dikenali sebagai Ibn Asfur (597-669 H). Beliau dilahirkan di Isybiliyyah. Beliau diiktiraf sebagai salah seorang pakar Bahasa Arab. Wafat di Tunisia. Dan banyak mengarang dalam bidang Nahu, Sorf serta syarah Syair-syair.

    Inilah 16 buah kitab yang disenaraikan oleh Syeikh Ali Jumaah untuk para pelajar ilmu Bahasa Arab dan Nahu. Saya beranggapan, kita boleh jadikan senarai kitab ini sebagai garis panduan untuk diri kita dalam melalui “track” pengajian Nahu.

    Mungkin kita sudah boleh susun jadual pengajian dan ulangkaji kita untuk kitab membaca dan menguasai perbahasan yang ada dalam kitab-kitab ini.

    p/s : Jika anda juga ada senarai kitab yang perlu dibaca untuk kuasai Nahu, boleh tak share di sini? sama-sama kita kumpulkan semuanya insya Allah 😀

    Nota daripada kitab العوامل المئة Imam al-Jurjani (1)

    Dah lama saya nak baca kitab Awamil Miah karangan Syeikh Abdul Qahir al-Jurjani, dan alhamdulillah semalam saya berkesempatan membacanya.

    Seperti yang saya dengar tentang kitab ibi, ia antara kitab yang luar biasa bagus untuk Penuntut ilmu Nahu.

    Pengarang telah senaraikan 100 jenis amil yang beri pengaruh kepada perubahan keadaan akhir suatu kalimah.

    Amil itu suatu faktor perubahan atau pembolehubah yang mempengaruhi kalimah selepasnya.

    KATEGORI AMIL

    Imam al-Jurjani membahagikan Amil itu kepada 2 bahagian besar iaitu

    • Lafziyyah : pada bahagian ini ada 98 amil
    • Ma’nawiyyah : pada bahagian ini ada 2 amil.

    Di bawah Lafziyyah ada 2 cabang iaitu :

    • Sima’iyyah : padanya ada 91 amil
    • Qiyasiyyah : padanya ada 7 amil

    Saya sempat buat jadual simple daripada penerangan beliau berkaitan pembahagian ini :

    Amil di bawah kategori Sima’iyyah adalah himpunan perkataan-perkataan yang memiliki peranan khusus.

    Syeikh al-Jurjani telah senaraikan kalimah² ini beserta peranannya. Dan bagi saya, inilah mutiara² yang berharga untuk Penuntut Ilmu Nahu.

    Di samping kita menghafal kalimah² tersebut, kita juga dapat mengetahui makna dan peranan khususnya.

    Saya telah mula buatkan jadual untuk kategori² ini, InsyaAllah nanti saya kongsikan dalam post yang seterusnya. Jika anda berminat, boleh terus follow ya.

    Bengkel Asas Bahasa Arab (Mac 2018) dan Tuisyen di Bangi

    InsyaAllah saya akan adakan bengkel Asas Bahasa Arab pada bulan Mac ini di Maktabah al-Ihya.

    Bengkel ini khas untuk mana² individu yang berminat untuk belajar Bahasa Arab.

    InsyaAllah, selama dua hari iaitu pada 12 & 14 Mac kita akan bincang 5 topik asas bermula jam 8.30 mlm.

    Bagi saya, 5 topik ini adalah tajuk-tajuk penting di peringkat asas. Sebelum kita ke peringkat tinggi, kita mesti kuasai tajuk² ini.

    Saya akan gunakan KIT Belajar Asas Bahasa Arab sebagai modul bengkel.

    Jika anda berminat untuk hadir, boleh hubungi saya di 011-12208980.

    Oh, sebelum terlupa, saya juga ada jalankan Kelas Tuisyen Bahasa Arab bersama rakan² di Bandar Baru Bangi.

    Jika, anda berhasrat untuk belajar secara private, boleh hubungi kami.

    KIT PERSEDIAAN DIRI PENUNTUT ILMU

    Alhamdulillah, saya baru siapkan satu KIT yang menghimpunkan nasihat-nasihat para ulama berkaitan adab-adab menuntut ilmu.

    KIT ini saya namakan sebagai KIT PERSEDIAAN DIRI PENUNTUT ILMU.

    Harapan saya, KIT ini mampu memberi panduan kepada para penuntut ilmu dalam mempersiapkan diri mereka untuk menuntut ilmu..

    Di dalam KIT ini, ada 5 Risalah terjemahan daripada beberapa buah kitab ulama.. dan satu risalah Panduan Pengurusan Masa yang saya sediakan hasil pembacaan dan pengalaman.

    Ini antara perincian KIT ini :

    Kit ini saya datangkan dalam 2 pakej : Asas dan Lengkap.

    Dan semalam saya baru mula iklankan di Fb, dan hari ini saya masih kumpulkan order daripada teman-teman.

    Jika anda turut berminat untuk dapatkan KIT ini, boleh whatsapp saya di 011-1220 8980 untuk tempahan.

    Doa belajar (Habib Muhammad bin Hadi as-Saqqaf)

    Di sini saya kongsikan salah satu doa yang boleh dijadikan amalan waktu belajar.

    Ia doa yang tercatat di dalam kitab an-Nujum az-Zahirah karangan Habib Zein bin Ibrahim bin Sumaith.

    Maksudnya : Berkata Habib Muhammad bin Hadi as-Saqqaf radhiyallahu ‘anhu berkaitan doa yang berhasil untuk memberi “futuh” segera adalah doa ini :

    اللّهُمِّ يَا مَن بِيَدِهِ مَقَالِيدُ الْأُمُورِ كُلِّهَا وَإِلَيهِ يَرجِعُ الْأَمرُ كُلُّهُ، يَا فَتَّاحُ يَا عَلِيمُ افْتَحْ عَلَيَّ فَتْحًا قَرِيبًا

    Dibaca doa ini sebanyak yang mampu.