I’rab جملة فعلية

حضر طالب العلم المحاضرة في المسجد

حَضَرَ = فعل ماض مبني على الفتح

طَالبُ = فاعل مرفوع وعلامة رفعه الضمة الظاهرة في آخره وهو مضاف

الْعِلمِ = مضاف إليه مجرور وعلامة جره الكسرة الظاهرة في آخره

المُحَاضَرَةِ = مفعول به منصوب وعلامة نصبه الفتحة الظاهرة في آخره

فِيْ = حرف الجر مبني على السكون

المسجدِ = اسم مجرور بــ”في” وعلامة جره الكسرة الظاهرة في آخره

Advertisements

4 kategori besar Fi’l

Seperti yang kita maklum, Fi’l itu maknanya adalah perbuatan. 

Kalau kita bandingkan dengan tatabahasa melayu, boleh kita maksudkan dengan Kata Kerja. Kalau kita tengok pada grammar english, boleh kita sepadankan dengan “Verb”.

Fi’L SANGAT PENTING

Kalau dirujuk dalam kitab-kitab Nahu, ulama sebutkan bahawa Fi’l adalah kategori kalimah yang kedua terbanyak dalam Bahasa Arab, namun ia adalah kategori paling banyak diulang-ulang berbanding Ism dan Harf. Maka, tak pelik tengok banyak Fi’l yang sama di mana-mana.

Perbahasan Fi’l adalah perbahasan yang mesti dikuasai oleh pelajar kerana ia sering digunapakai di dalam teks arab sama ada al-Quran, Hadith, Syair Arab, atau penulisan-penulisan.

Jika kita tidak menguasainya, maka kita bakal bermasalah dengan Bahasa Arab.

Saya sendiri jika diberi pilihan untuk perbanyakkan kalimah Ism atau Fi’l, saya akan pilih menghafal Fi’l lebih banyak.. Antara sebabnya, Fi’l itu adalah “root word” bagi kalimah bahasa Arab. Lebih menguntungkan jika menghafal Fi’l. 

Fi’L ITU PERISTIWA 

Satu perkara penting yang perlu kita faham tentang Fi’l adalah ia merupakan “peristiwa”. 

Ulama Nahu mengatakan : الفعل هو الحدث iaitu Fi’l adalah peristiwa.

Maksudnya begini :

Apabila suatu perbuatan digunakan di dalam ayat, maka secara tak langsung ia akan menjadi sebuah “peristiwa” yang diceritakan. 

Contohnya, “makan”. Apabila dibawa kedalam ayat, “saya makan ikan dalam keadaan duduk”, automatik kita faham ini cerita tentang situasi makan.. Ada pelakunya.. Ada objeknya.. Ada keadaannya.. 

4 KATEGORI FI’L 

Dengan menjadikan Fi’l sebagai peristiwa, kita akan lebih faham tentang kategori² Fi’l dalam ilmu Nahu. 

Antara contoh pembahagian Fi’l

  • Pecahan Fi’l dari sudut Zaman/masa

Disebabkan Fi’l adalah peristiwa maka pasti ada waktu peristiwa berlaku. Samada telah berlaku, sedang berlaku atau akan berlaku. Daripada kategori ini keluar 3 istilah yang biasa kita dengar Madhi, Mudhori’ dan Amr

  • Pecahan Fi’l dari sudut pelakunya 

Setiap peristiwa yang diceritakan pasti ada pelakunya. Kerana tanpa pelaku, cerita itu tidak lengkap. Maka di sini, sebagaimana yang kita belajar, ada pecahan Tasrif Fi’l, yang dibezakan berdasarkan dhomir. 

  • Pecahan Fi’l dari sudut memerlukan pelaku/pembuat atau tidak.

Setiap peristiwa yang diceritakan ada yang berbentuk ayat aktif dan ada berbentuk ayat pasif. Di sini keluar istilah Bina lil Ma’lum dan Bina’ lil Majhul.

  • Pecahan Fi’l dari sudut memerlukan objek atau tidak.

Setiap peristiwa ada yang memerlukan objek bagi melengkapkan cerita dan ada yang tidak memerlukan objek. Di sini keluar pula istilah Muta’addi dan Lazim

  • Pecahan Fi’l dari sudut binaan dan makna situasi khusus

Disini antara keistimewaan bahasa Arab. Setiap kalimah Fi’l bahasa Arab ada memiliki makna khusus dan spesifik. Maka ulama bahasa Arab menulis ilmu Sorf dan menkategorikan Fi’l menurut wazn khusus. Setiap wazan ada menunjukkan situasi khusus perisitwa. Di sinilah keluar perbahasan berkaitan istilah Mazid dan Mujarrad.

Kesemua pembahagian ini mudah kita fahami jika kita menerima bahawa Fi’l itu bukan sekadar kata kerja tetapi juga peristiwa yang diceritakan.

Saya harap post kali ini dapat membantu anda lebih memahami Fi’l. Jika anda ada cara yang lain untuk menguasai Fi’l, harap dapat berkongsi dengan saya. Sebab saya juga ingin belajar. 

7 aktiviti membantu penguasaan Ilmu Nahu

Untuk baik dalam penguasaan ilmu Nahu atau mana-mana bidang ilmu, ada 7 perkara yang perlu kita buat sepanjang sesi pembelajaran. Antaranya : 

1) Mendengar penerangan guru

Kita sebagai seorang pelajar yang baru bermula, sudah tentu kita belum ada gambaran yang jelas tentang suatu perbahasan. Jadi, menjadi tanggungjawab kita untuk mendengar dulu penerangan daripada guru. 

Ketika guru memberikan penerangan, perkara yang perlu kita ambil perhatian adalah :

  • Istilah dan definisi
  • Kaedah 
  • Peta konsep

Ketiga perkara ini penting untuk difahami di awal pembelajaran. Gagal mendapatkan gambaran yang jelas terhadap salah satu daripada tiga ini, boleh beri kesan pada sesi pembelajaran seterusnya.

2) Membuat latihan yg diberikan guru

Penerangan yang kita dengar daripada guru selalunya akan menjadi semakin jelas apabila kita membuat latihan. Dan kebiasaannya guru memang akan beri latihan pengukuhan kefahaman.

Jadi, kita sepatutnya membuat latihan tersebut dengan rela hati kerana hasilnya nanti kita akan bertambah faham. Janganlah diabaikan latihan yang diberikan guru, kerana kurang membuat latihan akan mengakibatkan kefahaman kita kurang mantap.

Antara bentuk latihan yang penting adalah :

  • Latihan menguji kefahaman tentang definisi
  • Latihan memberi contoh
  • Latihan membezakan betul dan salah

3) Mengulangkaji

Belajar perlu ada ulangkaji. Kerana dengan mengulangkaji, kefahaman kita akan semakin mantap dan penguasaan kita akan semakin kuat. Ingatan kita terhadap perbahasan juga semakin jelas.

Matlamat ulangkaji dan membuat nota adalah untuk mengulang-ulang apa yang telah kita belajar. Semakin banyak kita mengulang baca, semakin baik. 

Ulama Islam terdahulu ada di kalangan mereka mengulangkaji kadang² sehingga 1000 kali ulang. Sangat luar biasa himmah mereka. 

Cara yang baik membuat nota adalah :

  • Peta minda
  • Nota formula ringkas 
  • Jadual berkotak

4) Menghafal

Menghafal itu wajib jika kita serius untuk menguasai sesuatu ilmu. Tak mungkin kita mampu membahaskan suatu ilmu tanpa menghafal.

Sebagaimana kita banyak mengulangkaji, begitu juga kita perlu banyak menghafal. 

Antara kaedah menghafal yang diajarkan kepada saya oleh para guru adalah :

  • membaca Selawat terlebih dahulu
  • membaca nota yang ingin dihafal dengan 40 kali ulang sehingga lancar. Dengan kadar bacaan sederhana laju.
  • menulis semula hafalan tanpa melihat nota tadi

5) Membuat perbentangan di hadapan guru

Perbentangan adalah salah satu aktiviti pembelajaran yang sangat baik untuk diamalkan. Seperti di universiti, ada minggu “presentation”. Tujuannya membentang hasil pembacaan kita dan guru akan bimbing kefahaman kita. 

Teknik ini sebenarnya dah lama diamalkan ulama. Mereka akan membuat pembacaan dan kajian, kemudian membentangkan kefahaman dan hasil kajian mereka di hadapan para guru. 

Persediaan yang perlu dibuat sebelum perbentangan adalah :

  • membaca tajuk yang ingin dibentang 
  • mendapatkan sebanyak mungkin maklumat daripada buku dan pengajian
  • mempersiapkan nota ringkas untuk rujukan ketika perbentangan 

6) Mengajar rakan

Mengajar adalah salah satu daripada kaedah pembelajaran yang berkesan. Dengan mengajar kita akan dapat tahu tahap kefahaman kita terhadap suatu perbahasan.

Jika kita betul² faham, kita boleh jelaskan kepada orang lain. Dan itulah tanda kita kuasai perbahasan tersebut.

Mengajar ni bukan bermaksud kita perlu mengajar di sekolah² atau pusat pengajian. Memadai jika kita boleh mengajar rakan sekelas kita. 

Kalau dulu di mesir, saya dan rakan² adakan sesi study group, saya volunteer ambil peranan jadi “penerang” kepada tajuk tersebut. Tujuan saya nak perkemaskan penguasaan saya. 

Melalui mengajar, kita akan menerima soalan daripada rakan². Jika dapat jawab soalan² tersebut, maksudnya kita kuasai perbahasan tersebut. Jika ada masalah untuk jawab maksudnya kita belum benar² kuasai. Dan perlu study lebih.

Persediaan mengajar orang lain, kita perlu ada :

  • Peta konsep, penguasaan istilah dan kaedah 
  • skill menyampaikan maklumat yang kita ada
  • seni dan kreativiti dalam mengolah ayat

7) Menghasilkan buku

Pengalaman cetek saya, menghasilkan buku antara cara yang saya rasakan berkesan untuk membantu penguasaan saya kepada suatu perbahasan. 

Menulis buku ibarat mengajar juga. Apa yang kita tahu kita cuba luahkan dalam bentuk penulisan. Kita cuba menyusun maklumat yang kita ada dan sampaikan dengan teratur. 

Pengalaman saya sendiri dalam hasilkan buku – kebanyakan buku yang saya hasilkan adalah berasal daripada nota yang saya buat semasa belajar di kelas. Kemudian saya tambah sedikit demi sedikit kandungannya. Saya mengulangsemak kandungannya. Dan saya perkemaskan persembahannya. 

Apa yang saya rasakan, dengan mengulang semak itulah yang membantu kita menguasai perbahasan dengan lebih kemas. 

Untuk menghasilkan buku, kita memerlukan :

  • peta konsep untuk rangka buku
  • skill menulis untuk mengolah penyampaian
  • rujukan sama ada guru atau buku lain

REPORT : Bengkel Asas Bahasa Arab di Maktabah al-Ihya (Januari 2018)

Alhamdulillah, hari ni bengkel di Maktabah al-Ihya berjalan dengan lancar.

Segala perkara yang dirancang untuk dibuat, dapat dilaksanakan. Cuma tak sempat nak ambil gambar banyak, ada 1 je.

FB_IMG_1516542671879

A’la kulli hal, secara peribadi, saya sendiri sangat berpuas hati sebab dapat sampaikan apa yang patut peserta dapat.

PERKONGSIAN SEPANJANG BENGKEL

Kami bermula dalam 9.30 pagi. Bermula dengan salam perkenalan dan alu-aluan. Peserta tidak ramai. Ada guru, ada mahasiswa dan ada awam.

Saya memulakan bengkel ini dengan perkongsian pengalaman dalam bidang pengajaran Bahasa Arab, dengan membawa 2 permasalahan utama yang dihadapi oleh penuntut ilmu asas yang baru bermula dan penuntut ilmu asas Bahasa Arab yang telah lama belajar tapi masih bermasalah kuasai kaedah asas. Iaitu :

  • Tidak jelas dengan apa yang ingin dipelajari daripada Bahasa Arab.

Kebanyakan mereka berkata saya ingin belajar Bahasa Arab, dan terhenti di situ. Sedangkan bahasa Arab itu besar. Sangat besar. Apabila masuk ke kelas yang mereka inginkan, mereka tidak puas dengan apa yang mereka belajar.

Puncanya, kerana mereka tidak jelas dengan apa yang mereka mahu.

Sebenarnya ada banyak cabang Bahasa Arab dan “tema” kelas Bahasa Arab. Ada yang fokus kepada komunikasi. Ada yang fokus kepada Nahu. Ada yang fokus kepada terjemahan al-Quran dan lain-lain.

Jadi menjadi tanggungjawab pelajar untuk menentukan dulu apa yang mereka mahu. Supaya mereka jelas dengan apa yang mereka ingin dapat.

  • Tidak “nampak” perjalanan dalam pembelajaran asas bahasa Arab.

Masalah kedua, adalah masalah tidak jelas dengan tajuk-tajuk yang bakal mereka pelajari. Apabila mereka sekadar belajar tanpa mengetahui ke mana bakal mereka pergi itu sebenarnya meletihkan minda mereka kerana berasa banyak.

Seterusnya berkongsi sedikit pengetahuan berkaitan tujuan yang sepatutnya kita ada semasa belajar bahasa Arab iaitu untuk membaca tulisan ulama berkaitan ilmu aqidah, fekah dan akhlak. Disebabkan penulisan mereka di dalam bahasa Arab, maka kita mempelajarinya (bahasa Arab) untuk memahami apa yang mereka tulis.

Setelah itu, saya buat sedikit peta minda berkaitan kedudukan ilmu Bahasa Arab di sisi ilmu Islam yang lain. Selanjutnya memperkenalkan beberapa cabang-cabang ilmu Bahasa Arab yang ada. Tujuannya supaya peserta lebih jelas dengan apa yang mereka sedang belajar.

Habis bahagian tersebut, saya mula membedah KIT BELAJAR ASAS BAHASA ARAB yang saya sediakan untuk bengkel ini.

P_20180120_164243

Dengan berpandukan PETA PANDUAN, saya bermula.

Kandungan perbahasan yang saya bentangkan dalam bengkel ini berpandukan buku “kaedah Asas untuk Pemula”.

Cuma ada saya tambah satu dua perkara yang menambahkan lagi “view” peserta tentang sebahagian tajuk.

Tamat sesi pertama pada pukul 11.30. Kami berehat dalam 25 minit. Lalu sambung sesi kedua sehingga 1.30 pm.

Tiada soalan daripada peserta. Dan saya tutup bengkel tersebut dengan doa.

Insya Allah, bulan Februari akan dijalankan bengkel siri ke2 pula insya Allah.

​”Zero” Bahasa Arab? Sedikit panduan untuk bermula

Belajar ni macam yang kita semua tahu, ada peringkat dan tahapnya.. bukan ilmu Nahu je. Semua jenis ilmu.

Pengalaman saya, kalau kita melangkau tahap dan tak ikut “landasan” silibus yang betul, kesannya memang susah kita nak kuasai apa-apa ilmu. 

Sebabnya :

  • kita kehilangan sebahagian istilah dan kaedah penting yang menyokong perbahasan yang lebih mendalam.

Contohnya : Kita belajar tentang buat ayat jumlah Ismiyyah, dalam keadaan kita tak pernah kenal apa makna dan ciri-ciri Ism.

  • kita tidak ada gambaran yang betul tentang kandungan ilmu tu. 

Contohnya kita terus belajar bab Mubtada dan Khabar tanpa kita belajar bab yang lebih asas iaitu bab kalimah dan asas Jumlah.

  • kita lebih mudah keliru dan terlupa.

Apabila kita belajar “melompat” tahap, kesannya pada minda kita. Ia berpotensi untuk gagal mendapat gambaran sebenar tentang cabang-cabang perbahasan yang ada. Akibatnya ia akan mudah keliru dan terlupa.

Oleh itu, untuk semua beginner yang baru bermula dengan Bahasa Arab, saya sangat mencadangkan agar anda follow kelas/pengajian anda secara berperingkat dan jangan ponteng kalau tidak anda akan “melompat-lompat bab”.

Jika anda minta cadangan daripada saya, cara nak mula bagaimana, ini yang saya cadangkan :

  1. Belajar mengenal ciri-ciri kalimah yang 3 iaitu Ism,Fi’l, dan Harf. Dalami tanda-tanda yang asas bagi ketiga jenis kalimah ni. 
  2. Hafal banyak kalimah baru. Setiap hari. Sekurang-kurangnya 3-10 kalimah baru. Kalau tak tahu nak hafal apa, saya cadangkan hafal Huruf Jar dulu. 
  3. Fahamkan 2 jenis Ism yang bawah kategori “jantina” iaitu Muzakkar dan Muannas. Dalami tanda-tanda muannas. Dan hafal 2-3 contoh yang mudah-mudah. Yang sesuai dengan selera anda.
  4. Seterusnya, belajar tentang 3 jenis Ism yang di bawah kategori “bilangan” iaitu Mufrad, Musanna dan Jama’. Setiap daripada 3 ni ada tanda masing-masing. Buat jadual bandingan. Hafal contoh yang mudah ingat. 
  5. Kemudian belajar tentang huruf Jar (kata sendi@kata hubung). Huruf Jar salah satu tajuk yang paling saya suka. Sebab ia mudah dan penting. Ada 8 huruf Jar yang famous. من / إلى / عن / على / في / ب / ك / ل
  6. Seterusnya dalami sikit lagi tentang Dhomir Munfasil (Kata Ganti Diri). Dhomir Munfasil tu ada 3 bahagian besar. Di dalamnya ada 14 kalimah khusus yang menunjukkan tentang kata ganti diri. Dhomir sesuai belajar berpandukan jadual. Fahamkan pembahagian dan maknanya masing².
  7. Selepas tu, lanjut sikit lagi kepada Dhomir Muttasil. Dhomir Muttasil mesti dipelajari selepas Dhomir Munfasil. Jangan tertukar, nanti berserabut. Buat jadual perbandingan. Hafal makna. Kemudian hafal contoh. 
  8. Dah belajar Dhomir, baru sesuai mendalami Fi’l. Sebab Fi’l ni ada kaitan besar dengan Dhomir. Fi’l ni perbuatan. Jika belajar Fi’l, perkara paling sesuai untuk kita bermula belajar tentangnya adalah belajar 3 kategori waktu Fi’l berlaku. Ada 3 → Madhi, Mudhari, Amr. Kita fahamkan maknanya betul-betul dan kuasai tanda-tandanya. 
  9. Selepas kita belajar waktu Fi’l, baru kita belajar tentang tasrif Fi’l. Tasrif Fi’l penting. Sangat penting. Terlalu penting. Selalunya tasrif Fi’l akan dipelajari dengan panduan jadual. Sebab lebih mudah begitu. Jadi kita kena teliti setiap kotak tasrif tersebut.
  10. Selepas lalui 9 tajuk asas di atas, jangan suka sangat lagi, sebab kita masih lagi beginner. Cuma kita dah ada sikit pengenalan penting tentang bahasa Arab. 

Pengalaman saya, 9 tajuk di atas adalah asas penting untuk belajar tajuk asas yang lain. So, selagi 9 tajuk di atas belum kita lalui, kita slow² dulu. Fokus dulu tajuk tersebut. 

Oh, jangan salah sangka ya. 9 tajuk di atas tersebut atas cadangan saya sahaja. Untuk anda jika anda tiada panduan. Bukan mandatori. Sebab ia berdasarkan pengalaman cetek saya. 

Jika anda belajar dengan guru yang lain, lain pula caranya. Jadi jangan terikat sangat dengan cadangan saya. Barangkali ada cara yang lebih sesuai dengan anda. 

Apa yang penting, kita enjoy dan terus belajar. InsyaAllah niat dan semangat kita akan membuahkan hasil.

p/s : Jika anda ada cara belajar tersendiri, boleh tak kongsi dengan saya? Sebab saya berminat untuk belajar dan tambah pengetahuan. 

Bengkel Asas Bahasa Arab (Januari 2018)

Anda perlukan kelas asas yang bantu anda memahami kaedah asas?

Mungkin anda boleh hadir bersama kami ke bengkel asas Bahasa Arab ini, jika anda lapang pada 21 Januari ni.

Bengkel bahasa resize.jpg

Daripada bengkel ini – saya nak fokus 3 perkara sahaja :

  • Saya nak bantu tanam dalam minda setiap peserta tentang gambaran peta silibus ilmu asas bahasa Arab yang saya gunakan. Kalau setiap peserta ada peta minda silibus ilmu asas bahasa Arab ini, insyaAllah, setiap peserta tahu daripada mana mereka boleh bermula dan kemana mereka ingin tuju.
  • Saya juga nak perkenalkan istilah dan kaedah asas yang patut mereka tahu, tapi jangan risau, saya akan tunjukkan juga kaedahnya memahaminya.

Jika anda berminat mendaftar, boleh whatsapp saya –> 011-1220 8980.

Oh, sebelum saya terlupa. Saya ada sediakan KIT BELAJAR ASAS BAHASA ARAB khas untuk pelajar asas. Kit ini ada bekalkan panduan-panduan penting yang guide pelajar asas untuk belajar asas. Cuma ia tidaklah diwajibkan, cuma untuk siapa yang berminat sahaja.

Jadi, boleh fikir-fikirkan terlebih dahulu. 😀

 

“Mastery” – Berguru, Mengulangkaji dan Muzakarah

Sesuatu yang saya pasti tentang ilmu Nahu adalah ia sama seperti ilmu lain. Apabila kita “zoom in” ilmu Nahu kita dapati perbahasannya banyak, kaedahnya pelbagai, dan contohnya juga bermacam-macam. Dan apabila kita “zoom out” ilmu ini, kita dapati ia adalah cabang kecil daripada cabang perbahasan ilmu Bahasa Arab yang besar.

Jadi bagaimana kita ingin menguasainya? Ada beberapa teknik untuk menguasai sesuatu ilmu yang telah dikongsikan oleh para ilmuan sejak dahulu. Dan ilmu Nahu tidak terkecuali.

Secara umumnya, ia melalui peringkat-peringkat ini :

  1. Bahagikan kepada UNIT-unit KECIL untuk penguasaan

Disebabkan ilmu Nahu itu besar dan luas, maka kita perlu membahagikannya kepada unit-unit kecil supaya ia boleh dikuasai sedikit demi sedikit. Tidak mungkin untuk kita kuasai sesuatu ilmu yang besar dalam suatu masa. Perkara ini, telah dilakukan oleh ulama Nahu sebagaimana yang kita lihat dalam pembahagian BAB.

  1. Membina PETA dalam MINDA tentang pembahagian tadi

Setelah dibahagikan perbahasan besar tadi kepada bahagian-bahagian kecil, maka kita lukiskan di dalam minda kita peta bahagian-bahagian tersebut. Kita hubungkaitkan antara satu bahagian dengan satu bahagian.

  1. Menguasai PERBAHASAN KECIL mengikut aturannya

Setelah itu, rancang pelan landasan pembelajaran. Kita belajar berperingkat. Satu bahagian, satu bahagian. Kita fokus pembelajaran mengikut aturan landasan yang betul, dan tidak “melompat” bab.

  1. Melabur TENAGA & MASA

Jika kita ikut proses ini, insya Allah kita akan menguasainya, dan apa sahaja jenis ilmu. Cuma ia mesti bermodalkan 2 perkara : Masa yang banyak dan Himmah yang tinggi.

NADI PENGUASAAN ILMU NAHU

“Step” Proses yang kita senaraikan di atas ada nadinya. Nadinya adalah terus belajar berguru, mengulangkaji dan bermuzakarah bersama ahli ilmu.

KEPENTINGAN BELAJAR BERGURU

Guru adalah wasilah (pengantara) untuk kita memahami ilmu dengan cara yang sepatutnya. Kadang-kadang kita ada “khayalan” tersendiri tentang ilmu yang kita ingin belajar. Adakalanya “khayalan” itulah yang menyebabkan kita gagal menguasai ilmu yang kita belajar. Jadi guru berperanan menjelaskan ilmu dengan kaedah yang benar dan membetulkan perspektif dan khayalan yang kita “cipta” tersebut.

MENGULANGKAJI ITU WAJIB

Saya percaya, dalam menguasai sesuatu ilmu – proses mengulangkaji pelajaran tu bukanlah satu pilihan yang boleh kita pilih untuk buat atau abaikan. Tapi ia adalah satu kemestiaan yang mesti jadi kelaziman.

Pengalaman saya merasai kesan yang sangat besar apabila saya kurang membuat ulangkaji ilmu Nahu.

  • Tidak dapat menghafal kalimah-kalimah yang baru ditemui

Apabila belajar tajuk baru, banyak kalimah baru yang saya temui. Setiap sesi pasti ada kalimah baru yang saya belajar. Namun kerana tak mengulangkaji, saya gagal untuk menghafal maknannya walaupun telah bertemu 2-3 kali kalimah tersebut. Dan gagal juga mengingati maknanya walaupun pernah menghafal maknanya.

  • Tidak mampu mengabungkan maklumat-maklumat yang diterima dan yang bakal diterima

Saya gagal membuat hubungkait maklumat pelajaran yang saya baru terima dengan pelajaran yang saya telah belajar. Setiap kali mula sesi baru, saya sedikit “lost”. “Wujud” juga perasaan, terasa macam tak pernah jumpa perbahasan itu, sedangkan ia telahpun saya pelajarinya beberapa sesi sebelum.

  • Melahirkan perasaan negatif

Apabila kurang mengulangkaji, ia melahirkan perasaan negatif waktu belajar. Saya pernah melalui satu tempoh perasaan negatif saya agak kuat terhadap bahasa Arab – susah, banyak, pelik, boring dll – kerana saya rasa “kurang bersedia” dengan perbahasan-perbahasan baru yang guru sedang ajar. Jadi pespektif saya seluruhnya adalah negatif. Berbeza sama sekali perasaan saya kalau saya ada buat ulangkaji dahulu.

Saya dapati kalau saya kurang ulangkaji kerana beberapa sebab :

  • Saya sibuk dengan kerja lain
  • Saya tidak tahu perkara apa yang nak diulangkajikan
  • Saya tidak fokus ketika sesi ulangkaji

Jadi daripada masalah ini, saya cari solusinya, melalui bacaan dan minta nasihat, antara yang berkesan untuk saya :

  • Blok 90 minit dalam jadual harian untuk sesi ulangkaji. Saya akan fokus ulangkaji dan tangguhkan urusan lain ketika itu.
  • Untuk perkara yang ingin diulangkaji, saya fokus kepada tajuk yang baru belajar dan tajuk yang bakal belajar. Selain itu saya fokus kepada menghafal peta ilmu Nahu dan istilah-istilah penting.
  • Bagi membantu saya fokus ketika ulangkaji, saya jauhkan perkara yang mengalih perhatian saya. Saya tutup internet. Saya guna pen & buku nota berbanding komputer.

MUZAKARAH

Guru saya menyebutkan, muzakarah adalah bahagian penting dalam menguasai perbahasan ilmu. Muzakarah adalah cara menguatkan kefahaman setelah belajar berguru dan mengulangkaji. Ia merupakan sesi perbincangan dan sesi pembentangan. Jika selalu bermuzakarah, insya Allah kefahaman kita akan semakin jelas, dan penguasaan kita juga bertambah.

Jika anda ada lakukan sesi muzakarah ilmu Nahu, jangan lupa jemput saya bersama. 😀

KESIMPULAN – PENGUASAAN SUATU ILMU ITU ADALAH PROSES YANG PANJANG

Secara adat akalnya, tak mungkin seseorang mampu menguasai suatu ilmu dengan kadar segera. Kita sendiri melihat besarnya perbahasan yang ada dalam suatu ilmu. Dan ia pasti mengambil tempoh masa yang tidak sekejap.

Dan apa yang saya kongsi di atas adalah jalan yang telah dilalui oleh para ilmuan. Kalau mereka berjaya melaluinya, maka kita juga patut mencubanya.

Kalau anda tanya di mana saya? Maka saya sejujurnya mengatakan saya juga masih bertatih berjalan mencontohi mereka. Walaupun hampir 5-6 tahun mengaji ilmu – khususnya ilmu Nahu – , masih banyak sangat yang saya tidak tahu, bahkan banyak bab asas juga belum saya hadam dengan baik.

Jika anda rasa ia suatu proses yang susah dan panjang, ya, saya setuju dengan perasaan anda itu. Saya sedang merasainya. Namun, apa yang kita perlukan ketika ini adalah semangat dan himmah yang tinggi. Kerana cita-cita kita besar dan impian kita tinggi. Jadi kita sama-sama tahu, cabarannya juga tidak akan mudah.

Jadi, saya mengajak anda untuk jangan rasa lemah semangat. Insya Allah kita akan bersama-sama menempuh jalan “mastery” ini. Jika ada rasa susah, percayalah kita bersama-sama merasainya. Dan itu buat kita lega kerana kita tidak keseorangan.

😀

p/s : Jika anda juga ingin kongsikan teknik dan cara yang lain untuk menguasai ilmu, harap anda tidak malu-malu untuk tuliskan di bahagian komen. Kerana saya ingin juga belajar cara dan teknik yang lain.

39 KAEDAH ASAS NAHU UNTUK DIKUASAI PELAJAR ASAS (MUBTADI’)

Antara kitab asas berkaitan bahasa Arab yang saya minat dan selalu saya rujuk adalah kitab Mabadi’ Durus al-Arabiyyah, salah sebuah karya Syeikh Muhammad Mahyuddin Abdul Hamid.

Kulit Mabadi Durus Arabiyah

Kitab ini dikarang oleh Syeikh Muhammad Mahyuddin khas untuk Mubtadi’ (pemula). Syeikh himpunkan perkara-perkara yang mesti diketahui oleh kita pada peringkat asas ini.

Syeikh susun mengikut bab-bab yang kecil, meningkat perbahasan sedikit-sedikit sehingga kita mampu bina peta pembelajaran silibus asas ini.

SIAPA PATUT BELAJAR KITAB INI?

Bagi saya, kitab ini sangat-sangat membantu untuk 2 golongan Mubtadi’ :

  • Kumpulan pelajar yang “kosong” dan baru bermula.

Kitab ini membantu mereka belajar secara berperingkat. Sedikit-sedikit sehingga menguasai kaedah-kaedah asas. Dan mengelakkan mereka daripada keliru.

  • Kumpulan pelajar yang keliru akibat belajar secara tidak mengikut “landasan” sepatutnya.

Kitab ini membantu mereka menyusun dan mengemaskini maklumat yang mereka ada mengikut panduan yang betul sekaligus membina peta ilmu dalam minda mereka sehingga mampu “mengubati sakit keliru” yang sedang mereka hadapi.

Jika anda berkesempatan mengaji kitab ini, mengajilah sehingga khatam, insyaAllah manfaat untuk ke peringkat seterusnya.


ISTILAH & KAEDAH ASAS UNTUK DIKUASAI MUBTADI’

Baik, dah bersedia untuk catat nota? Mari saya senaraikan satu persatu untuk rujukan anda.

Beza Kalimah & Kalam

  • Kalimah : Lafaz yang mufrad (tidak digabungkan@single) yang memiliki makna.
  • Kalam : Ayat yang difahami (Jumlah Mufidah) lengkap susunan maknanya. Mesti digabungkan sekurang-kurangnya dua kalimah atau lebih.

Pembahagian Waktu

  • Zaman/Waktu itu ada 3 bahagian : waktu lepas, waktu sekarang, waktu akan datang.
  • Waktu lepas : Waktu yang telah berlalu dan berlaku sebelum waktu bercakap. [Ketika seseorang bercerita tentang peristiwa yang berlaku sebelum waktu bercerita itu : Waktu lepas]
  • Waktu sekarang : Waktu ketika bercakap.
  • Waktu akan datang : Waktu yang akan datang selepas waktu bercakap.

Jenis Kalimah

  • Kalimah itu terbahagi kepada 3 jenis : Ism, Fi’l dan Harf.
  • Ism : Setiap kalimah yang dinamakan/dinisbahkan untuk manusia, haiwan, jamad (benda mati/beku seperti batu, dinding dll) atau apa sahaja perkara yang boleh kita saksikan dan bayangkan.
  • Fi’l : Setiap kalimah yang menunjukkan berlaku sesuatu perbuatan dalam salah satu daripada 3 waktu yang kita sebutkan tadi.
  • Harf : Setiap kalimah yang tidak memiliki makna yang khusus untuk dirinya. Ia hanya ada makna yang khusus jika diapitkan/digabungkan dengan kalimah lain.

Jenis Fi’l

  • Fi’l itu 3 jenis : Madhi, Mudhori’ dan Amr
  • Fi’l Madhi : Perbuatan yang berlaku sebelum waktu penceritaan.
  • Fi’l Mudhori’ : Perbuatan yang berlaku ketika waktu bercakap atau selepas bercakap. Mestilah kalimah Fi’l Mudhori’ ini didahului di awal kalimahnya dengan salah satu daripada 4 huruf Mudhoro‘ah iaitu : Hamzah (أ), Nun (ن), Ya (ي) atau Ta (ت). Jika dikumpulkan, terbentuk kalimah “أنَيتُ”.
  • Fi’l Amr : Perbuatan yang dituntut untuk berlaku, setelah waktu bercakap.

Fi’l Mabni Lil Ma’lum dan Mabni Lil Majhul

  • Fi’l Madhi dan Fi’l Mudhori’ itu terbahagi pula kepada 2 bahagian di bawahnya iaitu : Mabni Lil Ma’lum dan Mabni Lil Majhul.
  • Fi’l Mabni Lil Ma’lum (sama ada Madhi atau Mudhori’) : Fi’l yang disebutkan Fai’lnya (Pembuatnya/Pelakunya) di dalam Kalam.
  • Fi’l Mabni Lil Majhul : Fi’l yang tidak disebutkan Fa’ilnya di dalam Kalam.
  • Jika Fi’l itu Mabni Lil Majhul maka wajib ditukar bentuknya :
    1. Jika Madhi : diDhommahkan huruf pertamanya, dan diKasrahkan huruf sebelum akhirnya.
    2. Jika Mudhori’ : diDhommahkan huruf pertamanya, dan diFathahkan huruf sebelum akhirnya.

Tasrif Fi’l Madhi beserta Dhomir

  • Fi’l Madhi itu terpecah mengikut pecahan Dhomir (kata Ganti Diri), iaitu kepada kepada 14 kalimah.
    1. 3 kalimah untuk Muzakkar Ghaib
    2. 3 kalimah untuk Muannas Ghaibah
    3. 3 kalimah untuk Muzakkar Mukhatab
    4. 3 kalimah untuk Muannas Mukhatabah
    5. 2 kalimah untuk Mutakallim
  • Perinciannya seperti berikut :

Madhi

Tasrif Fi’l Mudhori’ beserta Dhomir

  • Fi’l Mudhori’ itu sebagaimana Fi’l Madhi, juga sama terpecah mengikut pecahan Dhomir (kata Ganti Diri), iaitu kepada kepada 14 kalimah.
    1. 3 kalimah untuk Muzakkar Ghaib
    2. 3 kalimah untuk Muannas Ghaibah
    3. 3 kalimah untuk Muzakkar Mukhatab
    4. 3 kalimah untuk Muannas Mukhatabah
    5. 2 kalimah untuk Mutakallim
  • Perinciannya seperti berikut :

Mudhari'

Tasrif Fi’l Amr berserta Dhomir

  • Fi’l Amr itu terpecah hanya kepada 6 kalimah sahaja. Ia dikhususkan hanya untuk Dhomir Mukhatab sahaja.
  • Perinciannya seperti berikut :

Fi'l Amr

Keadaan Akhir Fi’l Madhi

  • Keadaan hujung kalimah Fi’l Madhi itu ada 3 keadaan : sama ada berakhir dengan baris Fathah, Dhommah atau Sukun.
  • Fi’l Madhi ini Mabni (kekal baris akhirnya) dengan baris Fathah jika hujung kalimahnya tidak bersambung dengan mana-mana Dhomir Rofa’ (Dhomir yang bertugas sebagai Fa’il)
  • Fi’l Madhi Mabni dengan baris Dhommah jika ia bersambung dengan Dhomir Waw al-Jama’ah.
  • Fi’l Madhi Mabni dengan Sukun jika ia berakhir dengan Ta Mutakallim atau Mukhatab, atau juga Nun Niswah atau نا yang bertugas sebagai Fa’il (pembuat).

Keadaan Akhir Fi’l Madhi

  • Bagi akhir kalimah Fi’l Amr itu ada 2 keadaan : Sukun dan Hazf Nun (Buang Nun)
  • Fi’l Amr ini Mabni (kekal baris akhirnya) dengan Sukun pada 2 tempat :
    1. Pertama : Ia disandarkan kepada Dhomir Mustatir Wujub
    2. Kedua : Bersambung hujung Fi’l Amr itu dengan Nun Niswah.
  • Fi’l Amr ini Mabni (kekal akhir kalimah) dengan dibuang Nun pada 3 tempat :
    1. Pertama : Ketika bersambung akhir kalimah Fi’l Amr dengan Alif Musanna sama ada untuk Muzakkar atau Muannas.
    2. Kedua : Bersambung akhirnya dengan Waw Jama’ah.
    3. Ketika : Bersambung hujungnya dengan Ya Muannasah Mukhatabah.

Mufrad, Musanna, Jama’

  • Ism itu terbahagi kepada 3 jenis (pada sudut bilangan) : Mufrad, Musanna, dan Jama’
  • Mufrad : Kalimah yang menunjukkan bilangan satu seperti غلام (seorang pemuda).
  • Musanna : Kalimah yang menunjukkan bilangan 2 yang sama jenisnya seperti غلامان (bermaksud 2 orang pemuda).
  • Ism Mufrad boleh dijadikan Musanna dengan menambah Alif Nun atau Ya Nun (di akhir kalimah Mufrad).
  • Jama’ : Kalimah yang menunjukkan bilangan banyak sama ada 3 atau lebih seperti غلمان (bermaksud ramai pemuda).

Muzakkar dan Muannas

  • Ism itu terbahagi kepada 2 jenis (pada sudut jantina) : Muzakkar dan Muannas.
  • Muzakkar : Kalimah yang menunjukkan kepada jantina lelaki. Dan alamatnya adalah dibolehkan untuk diapitkan dengan kalimah “هذا” seperti محمد.
  • Muannas : Kalimah yang menunjukkan kepada jantina perempuan. Dan alamatnya adalah dibolehkan untuk diapitkan dengan kalimah “هذه” seperti زينب .

Banyak tak? Sebenarnya ada beberapa puluh lagi kaedah yang tidak saya nukilkan di sini. 😀

Apa yang saya kongsikan di sini adalah perkara yang sama saya kongsikan setiap kali dianjurkan bengkel atau kelas asas. Kerana bagi saya, ini adalah perkara penting untuk pergi ke peringkat kaedah Nahu yang lebih tinggi.

Jika anda berminat untuk mengetahui kaedah selebihnya yang ada dalam Kitab Mubtadi’ Durus al-Arabiyyah tersebut boleh email saya di (kalghari07@gmail.com). Nanti saya send pdf buku asalnya yang di dalam bahasa Arab.

Saya harap perkongsian ini bermanfaat untuk anda yang memerlukannya. Dan kalau anda rasa cukup baik dijadikan rujukan teman-teman anda, harap boleh kongsikan kepada mereka juga.

Jika ada yang tak jelas, boleh tanya di sini atau email saya. Insya Allah saya cuba bantu untuk jelaskan.

p/s : Anda ada buku asas yang anda suka baca? Boleh tak kongsi dengan saya, sebab saya juga suka untuk menambahkan rujukan saya.

Ingin dapatkan post ini dalam bentuk eBook? Boleh isi form di bawah :

 

Ism Mabni (2) : Dhomir

Lanjutan perbahasan Jenis-jenis Ism Mabni. Sebelum ni kita dah sebutkan tentang Ism Mabni (1) : iaitu Ism Isyarah. Insya Allah kali ni kita berkenalan dengan Ism Mabni (2) iaitu Ism Dhomir.

===========================================================================

Anda dah hafal Ism Dhomir?

Isim Dhomir penting, ia antara tajuk asas yang mesti dikuasai sebelum belajar Kaedah Nahu. Jika anda tak hafal dan kuasai perbahasannya daripada awal, akan ada kesulitan nanti bila belajar Kaedah Nahu.

Jadi, wajib anda kuasainya awal.

Apa tu Dhomir?

Dhomir tu mudah fahamnya adalah Kata Ganti Diri.

3 Jenis Kata Ganti Diri

  • Dalam bahasa Arab, Dhomir itu dibahagikan kepada 3 jenis Ganti Diri iaitu :
    • Mutakallim (orang yang bercakap),
    • Mukhatab (orang yang mendengar orang yang bercakap) dan
    • Ghaib (orang yang tidak terlibat dalam perbualan).
  • Dhomir itu ada 14 Kata ganti diri daripada 3 kumpulan besar tersebut.
    • Mutakallim (2)
    • Mukhatab (6)
    • Ghaib (6)

2 Bahagian Dhomir

  • Asasnya : Dhomir ada 2 bahagian utama iaitu Muttasil dan Munfasil.
  • Dhomir Munfasil adalah Dhomir yang boleh diletakkan di awal ayat.
  • Dhomir Muttasil pula adalah Dhomir yang tidak boleh diletakkan di awal ayat, dan kebiasaannya disambungkan dengan hujung kalimah. Antara peranannya : Jika disambungkan dengan Ism, ia akan menunjukkan hak milik.

dhomir.jpg

* harap dapat membantu. Jika ada yang kurang jelas boleh whatsapp saya [ 011-12208980 ] untuk pertanyaan.

Jika ingin ulangkaji asas Bahasa Arab boleh ke bahagian ini –> Sesi ulangkaji Asas Bahasa Arab

WAKTU BELAJAR NAHU, MESTI ADA KONSEP “BERFIKIR BESAR”

Antara teknik berkesan dalam menguasai suatu perbahasan adalah berfikir secara besar. Konsep “berfikir besar” ini umpama memandang rumah dari arah atas. Senang fahamnya, seperti kita membaca pelan rumah.

Dengan memandang dari arah atas, kita akan nampak situasi keseluruhan tentang perkara tersebut. Dan kesannya besar bagi psikologi diri.

KEBAIKAN BERFIKIR BESAR

Banyak kesan positif berfikir secara besar dalam berdepan dengan sesuatu perkara, antaranya :

  • Mental kita bersedia dan berani untuk berhadapan dengan perkara tersebut.Kerana ia telah mempunyai maklumat tentang perkara tersebut.
  • Kita akan tahu meletakkan kedudukan diri kita ketika berinteraksi dengan perkara tersebut.
  • Menimbulkan rasa ingin tahu yang kuat dalam diri kita, seterusnya mendorong untuk mengkaji perincian daripada perkara tersebut.
  • Sangat membantu ketika kita berdepan dengan cabaran dan halangan dalam mengkaji perkara tersebut.
  • Apabila kita menerima suatu maklumat baru tentang perkara tersebut, berfikir besar ini sangat membantu untuk “posisikan” maklumat tersebut untuk dimanfaatkannya.

Dan banyak lagi kesan positif yang lain.

BELAJAR MESTI DISERTAI DENGAN KONSEP “BERFIKIR BESAR”

Setiap ilmu yang kita belajar, kita mesti biasakan minda kita dengan konsep “berfikir besar” ini, termasuklah ketika ilmu Nahu. Dan pandangan saya, berfikir besar sangat penting di permulaan pembelajaran.

Tujuannya supaya setiap pelajar mempunyai gambaran keseluruhan tentang ilmu tersebut, dan ia sangat memberi kesan kepada persediaan mental tentang apa yang bakal mereka pelajari dan perolehi.

Selain itu, “berfikir besar” ini mesti sentiasa berjalan ketika sesi pembelajaran. Tujuannya supaya setiap maklumat yang diterima boleh diposisikan di tempat yang tepat. Dan ia sangat membantu untuk mengabungkan maklumat baru diterima dengan maklumat yang telah sedia ada tersimpan di dalam minda.

Pengalaman saya – ketika mengajar pelajar sama ada peringkat sekolah mahupun IPT – berhadapan dengan sebahagian pelajar yang bosan, keliru atau mengeluh dengan ilmu Nahu, berpunca daripada tidak memperlengkapkan diri dengan konsep ini ketika belajar.

Dan berbeza pula ketika saya memerhati pelajar yang baik penguasaannya terhadap ilmu Nahu, mereka ini ada gambaran yang besar tentang ilmu Nahu dan “berfikir besar” ketika sesi pembelajaran.

MUQADDIMAH ILMU & MABADI’ A’SYARAH (10 PRINSIP ILMU)

Antara kebiasaan para Ulama Islam, di awal setiap pengajian ilmu yang mereka bahaskan, mereka akan bermula dengan sesi MUQADDIMAH ILMU.

Ulama-ulama ini akan menanamkan dalam minda setiap pelajar konsep “berfikir besar” ini supaya pelajar mempunyai gambaran yang besar tentang apa yang bakal mereka pelajari.

Antara tajuk yang biasa diajarkan di dalam sesi Muqaddimah Ilmu adalah “Mabadi’ A’syarah” ataupun 10 Prinsip Ilmu. 10 prinsip ilmu ini merupakan maklumat pengenalan kepada suatu ilmu. Apabila ditanamkan di dalam minda pelajar akan 10 prinsip ini, maka konsep “berfikir besar” tersebut tertanam sekali.

Antara kandungan 10 prinsip bagi sesuatu ilmu adalah :

  • Definisinya
  • Tema perbahasannya
  • Hasil setelah mempelajarinya
  • Kelebihannya
  • Nisbahnya kepada ilmu lain
  • Pengasas dan penyusunnya
  • Nama-namanya
  • Sumber pengambilannya
  • Hukum mempelajarinya
  • Permasalahan yang dibahasnya

Untitled-1.jpg

Saranan saya, sangat baik untuk kita belajar perlahan-lahan untuk membiasakan teknik ini dalam pembelajaran kita. InsyaAllah, ada manfaatnya.

p/s : Jika anda cara belajar yang lain, boleh kongsikan dengan saya? Insya Allah, saya sedia belajar bersama 😀