Nahwu al-Qulub : Ism, Fi’l dan Harf

wp-1481674197718.jpgAntara buku Nahu yang saya suka adalah Kitab Nahwul Qulub, karya tokoh sufi terkenal, Imam al-Qusyairi. Kerana perbahasannya luar biasa.

Di dalam kitab Nahwul Qulub, begitu luar biasa penerangan daripada pengarang menjelaskan tentang Ism, Fi’l dan Harf.

Sehingga jelas sekali, bahawa ilmu ini walaupun banyak bidangnya tapi sentiasa hubungan dan kaitan antara satu dengan yang lain.

Kedua, di sisi Ahlillah, apapun ilmu, tiada yang terpisah daripada Allah SWT.

 PENJELASAN IMAM QUSYAIRI tentang ISM, FI’L DAN HARF

 Apa kata beliau? Ini yang beliau susunkan :

Continue reading

Saya Ulangkaji Lafaz, Kalam & Jumlah

#NotaNahu #CintaNahu #Nahutaksusah 

Dah lama x tengok kitab Nahu. Hari ni ulangkaji sikit bab LAFAZ, KALAM & JUMLAH, pakai Kitab al-I’rab ‘an Qawaid al-I’rab.

Minat beno kitab Ibn Hisham rhm ni. Kalau sesapa yang minat Nahu, elok baca kitab ni. Kalau nak pdf kitab ni, boleh pm sy. 

Share sikit isi penting
================ 


  • Kalam atau Jumlah hasil drp Lafz Mufid 
  • al-Mufid dlm istilah Nahu = ما يحسن السكوت عنه
  • Jumlah lebih Umum drp Kalam. Bukan semua Jumlah itu Kalam
  • Jumlah Ismiyyah jika dimulai dgn kalimah Ism, jumlah Fi’liyyah kalau dimulai dgn kalimah Fi’l
  • ada Jumlah Sughra dalam Jumlah Kubra 

Ulama² bila baca kitab, tahu bila ada “gugur” dalam suatu teks, antara sbb nya kenal sangat ciri² Jumlah dan Kalam. 

Ok, dah hbs ulangkaji. Tutup buku. 😝

Soalan : Bagaimana cara awak belajar Sorf?

Soalan : Bagaimana cara awak belajar Sorf?

Jawapan : 

(Soalan ini ditujukan kepada saya oleh salah seorang pelajar daripada kelas Bahasa Arab dewasa di Masjid Hasanah Bandar Baru Bangi.)

Antara cara yang gunakan adalah apa yang saya terima daripada guru saya sendiri ketika di KUSZA, Ustaz Azhar Yaakob.

Ini apa yang beliau kongsikan :

  • Hafal Wazan berserta 2-3 Contoh Mauzun

Wazan فَعَّلَ, mauzunnya كَذَّبَ dan قَطَّعَ

Wazan َاَفعَل, mauzunnya اَكْرَمَ dan اَلبَسَ

  • Wazankan perkataan melayu.

 Wazan تَفَعَّلَ dan 

kalimah (tepung) yang diwazankan = tapawwanga 

  • Selepas hafal wazan, baru dalami kaedah pembentukan kalimah

Contohnya Pembentukan اسم فاعل

فَعَلَ ← فَاعِل

Fi’l Madhi Tsulasiy ditambah alif selepas huruf pertama dan sebelum huruf akhir baris bawah

َكَتَب ←كَاتِب

begitulah seterusnya. Selain itu banyakka menghafal dan mengulang sehingga mantap 

Hari ni saya belajar » Tips kuasai apa sahaja Bahasa (komunikasi)

Hari ni saya ada buat sikit research kumpul nasihat dan tips daripada orang “mat salleh” yang kuasai banyak bahasa untuk tujuan komunikasi. 

Sempat saya baca beberapa artikel dan hampir semuanya saya rasakan menarik, cuma di sini  ada 2 artikel yang saya ingin kongsikan  :

Nasihat daripada Mathew Youlden yang telah menguasai 9 bahasa di samping memahami beberapa lagi bahasa lain.

Beliau kongsikan 10 tips yang baik bagi saya, untuk perkongsian bersama. Kebanyakan tips yang beliau beri berkisar sekitar “mindsetting” seperti – mesti faham kenapa kita belajar bahasa tu, mesti enjoy sepanjang tempoh belajar, rela buat salah dan mengaku salah, tidak terlalu rigid dan jumud, dan tidak kekal dalam “comfort zone”.

Selain tu beliau paksa kita untuk terus berkomunikasi dengan bahasa tu sama ada “cakap sorang²” atau cakap dengan partner setia yang nak belajar sama².

Beliau tidak mahu kita kekal dengan buku teks, bahkan keluar bergaul dengan penduduk tempatan yang menggunakan bahasa tersebut. 

Beliau mahukan kita terus mendengar dan melihat “live” orang yang berbicara dengan bahasa tersebut.

Beberapa point penting daripada artikel ni memang tepat berkaitan pembelajaran bahasa komunikasi. Dan saya memang setuju dengan apa yang penulis artikel ni sebut.

Antaranya, berkaitan semangat yang tinggi dan tujuan yang jelas. Sebagaimana yang dijelaskan dalam artikel pertama. 

Kemudian beliau nyatakan, bila ingin kuasai komunikasi → “fluent” lebih dahulu diutamakan berbanding “accuracy” dalam grammar, tone, dan vocab. Ini betul. Jika kita utamakan accuracy, kita lambat kuasai komunikasi. 

Artikel ni mengulangi 2 tips yang sama seperti artikel di atas tentang kepentingan “partner” dan mind setting yang “positif” bila buat salah ketika belajar. Jangan negative bila tersalah ataupun cepat kecewa. Senyum dan terus betulkan sahaja.

Anda ada cara anda sendiri dalam menguasai komunikasi bahasa? Harap dapat kongsikan dengan saya 😀

Perhatikan 4 perkara ketika mengi’rab

MengI’rab ketika belajar Nahu itu perkara biasa. I’rab boleh jadi satu penanda aras tentang kefahaman kita berkaitan Kaedah-kaedah Nahu yang kita belajar.

Jika kita boleh mengi’rab dengan betul dan baik, maksudnya kita memahami kaedah Nahu yang kita belajar. 

Ketika mengi’rab ada 4 perkara yang perlu diperhatikan. Sebahagian ulama Nahu mengatakan ia adalah rukun dalam mengi’rab.

Apakah 4 perkara itu?

  1. Mauqi’ I’rab bagi kalimah yang dii’rab seperti Fai’l, Mubtada’, Khabar, Mafu’l Bih, Na’at dll
  2. Hukum Mauqi’ kalimah tadi sama ada Marfu’, Mansub, Majrur atau Majzum.
  3. Alamat I’rab yang sepadan dengan hukum dan kondisi kalimah pd Mauqi’ tadi sama dhommah, fathah, kasroh, alif, nun dll
  4. Sebab kenapa dipilih Alamat I’rab tadi sama ada Ism Musanna, Jama’ taksir, asma’ khomsah atau selainnya.

Jika tepat i’rab kita, maka boleh dihukumkan bahawa kita memahami kaedah yang kita belajar.

Boleh faham?

Soalan : Bagaimana kita nak beza Ism Musanna dan Fi’l Mudhari’ Musanna

Soalan : Bagaimana kita nak bezakan Ism Musanna dan Fi’l Mudhari’ Musanna?

Jawapan :

ISM MUSANNA

Ism Musanna adalah lanjutan daripada Ism Mufrad. Untuk mengenal Ism Musanna, perlu kenal Ism Mufrad.

Alamat Ism Musanna → ditambah ان atau ين di akhir kalimah Ism Mufrad.

Contohnya:

مُسلِم — مُسلِمَان@مسلمَينِ

Jika tak kenal Ism Mufrad yang mana satu, agak susah mengenal Ism Musanna.

FI’L MUDHARI’ MUSANNA

Fi’l Mudhari’ Musanna itu hasil lanjutan daripada Fi’l Mudhari’ Mufrad.

Contohnya :

يفعل — يفعلان

تفعل — تفعلان

Seperti yang kita nampak ada pertambahan ان di hujung kalimah Fi’l Mudhari’ Mufrad.

PERBEZAAN ANTARA ISM MUSANNA DAN FI’L MUDHARI’ MUSANNA

Jika kita perhatikan, kedua-dua kategori di atas diakhiri dengan huruf ان. Seakan-akan sama kan?

Jadi cara untuk kita membezakannya ada 2 :

Satu → perhatikan awal kalimah itu bermula dengan huruf ya mudhara’ah atau tidak. Jika kalimah itu ada ان di hujung tetapi ia bermula dengan ya, selalunya itu Fi’l Mudhari’ Musanna.

Kedua→ buang ان di hujung itu, dan cari maknanya. Jika maknanya merujuk kepada benda maka ia Ism Musanna. Jika ia merujuk kepada perbuatan maka ia Fi’l Mudhari’ Musanna.

Ini antara apa yang saya lakukan selama ini bagi membezakan antara kedua-duanya. Harap ia bermanfaat buat anda. 

Soalan : Bagaimana kita tahu suatu jumlah itu dalam kategori Jumlah Mufidah?

Soalan : Bagaimana cara kita tahu suatu Jumlah itu dalam kategori Jumlah Mufidah?

Jawapannya :

Jumlah Mufidah adalah ayat yang lengkap dan difahami tujuan maksudnya. 

Ia dinilai “Mufidah” dengan melihat kesempurnaan Rukun Asas bagi suatu Jumlah.

Jika lengkap rukun asas tersebut, maka layak dikategorikan sebagai “Mufidah”.

Rukun Asas atau ‘Umdah dalam istilah Nahu, berbeza antara Jumlah Ismiyyah dengan Jumlah Fi’liyyah .

‘Umdah Jumlah Ismiyyah adalah Mubtada’ dan Khabar.

‘Umdah Jumlah Fi’liyyah adalah Fi’l dan Fa’il atau Fi’l, Fa’il dan Maf’ul Bih.

Ahkam al-Fa’il (Jami’ ad-Durus al-Arabiyyah)

#notacintanahu #belajarlagi #nahutaksusah 

Ahkam al-Fa’il (احكام الفاعل)

Rujukan kitab : Jami’ ad-Durus al-Arabiyyah

Hukum berkaitan Fa’il ada 7 :

  1.  وجوب رفعه
  2. وجوب وقوعه بعد المسند
  3. أنه لا بد في الكلام
  4. أنه يكون في الكلام وفعله محذوف لقرينة دالة عليه
  5. أن الفعل يجب ان يبقى معه بصيغة الواحد
  6. أن الأصل اتصال الفاعل بفعله ثم يأتي بعده المفعول وقد يعكس الأمر فيتقدم المفعول ويتأخر الفاعل
  7. أنه إذا كان مؤنثا أنِّث فعله بتاء ساكنة في آخر الماضي وبتاء المضارعة في أول المضارع

​Bab Fa’il (Nazm al-Aajurumiyyah asy-Syanqithi)

Rujukan : Nazm al-Aajurumiyyah asy-Syanqithi

الفاعل ارفع وهو ما قد اسندا * إليه فعل قبله قد وجدا

وظاهرا يأتي ويأتى مضمرا * كاصطاد زيد واشتريت أعفرا

Fa’il itu dihukumkan dgn hukum Marfu’. Ia adalah perkara yang disandarkan Fi’l kepadanya, yg mana Fi’l itu terletak sebelumnya.

Fa’il itu sama ada datang dalam bentuk Ism Zohir ataupun Dhomir. Contohnya dalam ayat

  • اصطاد زيد 
  • اشتريتأاعفرا

​Bab al-Fa’il (Faraed Lu’luiyyah Fil Qawaid Nahwiyyah)

Rujukan kitab : Faraed Lu’luiyyah Fil Qawaid Nahwiyyah

ما الْفَاعِلُ وَمَا حُكمُهُ؟

هُوَ اسْمٌ فَاعِلُ الْفِعلِ الَّذِي تَقَدَمَهُ أَو ضَمِيرِهِ وَحُكمُهُ الرَّفعُ، إِمَّا لَفظًا فِي الاسْمِ الظَّاهِرِ وَإِمَا مَحَلًّا فِي الْـمُضْمَرِ

Apa yang dimaksudkan dengan Fa’il dan apakah hukumnya?

Fa’il daripada kategori Ism, (dari sudut makna) ia melakukan suatu perbuatan (Fi’l), yang mana Fi’l itu kebiasaannya mendahuluinya dalam ayat. Adakalanya Fai’l itu datang dalam bentuk Dhomir. 

Hukum Fa’il itu Rafa’ (الرفع), sama ada Rafa’ secara lafaz jika ia datang dalam bentuk Ism Zohir atau Rafa’ secara Mahalli jika datang dalam bentuk Dhomir.